En motig dag med motig träning

Det har känts motigt i dag. Jag har varit seg och trött och lusten för att träna fanns inte alls. Planen var intervall-löpning, typ 4x4 snabba minuter, men jag fick tänka om...

Så precis innan jag gav mig ut tog jag beslutet att det skulle bli korta intervaller uppför Strupen. Ja, det var ju en "motig" dag... (ursäkta ordvitsandet) Efter lite uppvärmning så var jag där, längst ner vid Dalvägen. Jag hade programmerat pulsklockan på 15x10sek med 30sek gå-vila efter varje. Det var ganska lagom och jag lyckades återhämta mig någorlunda efter varje korta 10-sekunders-löpning. Tog mig upp på mindre än tio minuter (vilket ju är ett av årets mål) men efter lite kontrollmätning så insåg jag att jag nog borde ha startat en bit in på gräsmattan vid Dalvägen. Den sträcka jag sprungit tidigare är några meter kortare än den riktiga på 1.320 meter. Och enligt Micke så startar man en bit in på gräsmattan innan stigningen börjar. Aja, på det igen bara! Är ju riktigt nära mitt mål på sub10min där nu. Kan jag göra några sub10 där i år så är min tanke att ställa upp i loppet den 11 augusti. Nåväl, när jag var uppe på berget så kändes det att jag hade jobbat på ordentligt. Dessa mikro-intervaller gav nog sitt vad gäller slit och bra träning. Jag var rätt så slut när jag kom upp men efter en kort återhämtning joggade jag hemåt och kände mig trots allt väldigt nöjd.


Genom Dälderna hemåt var det bara utför i motvinden 

Kommentarer

  1. Trög dag, sa Bull

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, för dig med? Illa... Bara att kämpa järnet! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet