Det går både upp och ner

Dagen började i dur med ett bra styrketräningspass och avslutades i moll med ett kass försök på snabbdistans...

Men det första jag gjorde på morgonen var att läsa av min pulsmätare. Denna veckan mäter jag pulsen varje natt/morgon för att få fram min vilopuls. Enligt någon artikel som jag läste så ska man kolla pulsen i vila flera dagar i rad, och sedan räkan ut ett snitt (länk till artikeln). Så får det bli denna veckan. Resultatet från första natten visade 40 bpm som lägst. Mer om pulsträning, vilopuls, maxpuls och pulszoner här.

Efter frukost och ett par kilometers promenad med Selma, var det dags att gå ner till gymmet. Är så himla gött att ha sitt gym så nära som jag har. Åtta minuters promenad och jag är där. Värmde upp på löpbandet genom långsam jogg i 5min och därefter öka farten på bandet till 14.7 km/h i två minuter. De sista tre blev gång. Lagom uppvärmd gav jag mig på maskinerna och övningarna på mattan. Det kändes kanon i dag - och jag kände mig stark! Inte så ofta jag gör det... Avslutade med 3min jogg och 2min gång på löpbandet innan jag glatt promenerade hem igen.

Efter dusch gick jag till Kvantum och handlade mat och ägnade sedan eftermiddagen åt att laga lax, köttfärssås och kyckling. Kokade potatis, spagetti, ris och grönsaker, med massor av broccoli, till. Arton portioner blev det över när jag och Johan hade ätit lunch - så nu finns det en del till resten av familjen i åtminstone tre dagar framåt.

Var trött, somnade i soffan och vaknade med ett ryck 17:38. Göteborgsvarvets löparkvällar på Billingen skulle börja 18:00 så det blev ett snabbt ombyte och sen iväg. Johan skjutsade mig eftersom han skulle ha bilen till Varnhem och innebandyträning där. Jag hoppade av, sprang ett par hundra meter fram till platsen där gruppen hade samlats. Klockan visade 17:59:52...

Vi började med lite uppvärmning följt av tre stegringslopp. Målet var att springa Gula femman som snabbdistans, så det var en bra förberedande uppvärmning. Gruppen jag hängde med i skulle springa banan på 20 minuter. Och jag min klant trodde det var gruppen som skulle springa på 23 minuter, så jag hängde glatt på. Det gick fort i början! Under 4-fart, så jag kroknade rätt snart. Pulsen låg för det mesta över 160bpm men kroppen kunde inte hantera det i dag. Kan vara så att jag har något elände på gång i kroppen. Kan vara så att maten jag åt inte var den rätta just i dag (köttfärssås och spagetti). Kan vara så att jag var trött efter gymmet. Kan vara så att jag var kass i dag och bara försöker hitta bortförklaringar. I vilket fall är löparkvällarna riktigt trevliga och det är ju nästan lika viktigt det. Eller hur? Joggade hem, duschade och blev sen bjuden hem till äldste sonen för lite filmkväll där.

Totalt 9,4 kilometers löpning i dag (+ drygt 1k på löpbandet). Här nedan kan ni se dagens "Gula femma".

 
 
Vilopuls, dag 1.
 

Kommentarer

  1. Bra jobbat Jan! Och riktigt rolig läsning. Hoppas verkligen att du inte drar på dig någon skit nu inför test och seedningslopp. Själv hade jag ett bra innebandypass med Johan.

    SvaraRadera
  2. Du e aldrig kass, bara vass! Kkkkkk!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet