I dag gick startskottet

Nu har startskottet gått! Nu är löpträningen i fokus, framförallt inför Göteborgsvarvet. Började veckan med intervallträning.

Tänkte mig att börja veckorna med korta eller långa intervaller alternativt backintervaller. Följa upp med lugna distanspass i varierande längd, och nått snabbare pass emellanåt. Oberoende av löpträningen lägger jag oxå in ett par styrkepass + simning varannan söndag. Där har ni min framtida träning utöver vardagsmotionen. Nu hoppas jag bara att jag får hålla mig frisk och skadefri.

Dagens premiärpass gick riktigt bra. Startade med två kilometer på Billingens friluftsområde med lätt jogg (vänja kroppen å få jämn puls) och därefter 4x4 minuter i 4:49- och 5:07-tempo. Pulsmätaren var inställd på att varna vid en snittpuls över 160 slag/minut. Det gick väldigt bra. Hann springa 830 meter på första och tredje sträckan och 780 meter på andra och fjärde sträckan. På de sistnämnda sträckorna var jag tvungen att stanna och koppla Selma, som annars sprang lös. Nöjd över att kunna hålla ett så sjukt jämnt tempo. Efter varje intervall vilade jag i två minuter med hälften gång och hälften jogg (ca 250 meter per vila).
Sen jag avslutade det hela med nedvärmning och landade till slut på drygt 7 km totalt. Gött!
I dag bjuder jag på en bild på en av mina löpkamrater - Selma. :)

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet