Hej!

Nu tittar jag in här igen. Börjar med att gnälla lite - och vill du hoppa över det så gå till nästa stycke som handlar om träning. :-) Det har varit lite tungt den senaste tiden efter cykelolyckan i början av oktober 2012. Och mitt gamla diskbråck, det känns av en del det också. Men ryggsmärtorna är långtifrån dom jag hade 2011, så jag är övertygad om att styrketräningen på gymmet ger resultat även om inte ryggen är riktigt vad jag önskar. Annars är det nog huvudet som är värst just nu. Ständigt tungt, ofta jobbig och intensiv värk - och efter ett arbetspass som kräver en hel del koncentration så är jag i det närmaste helt slut när jag kommer hem och humöret är inte det bästa.

Då har jag fått gnälla lite över det då... Jag tränar på så gott jag kan i alla fall. Det har blivit en hel del promenader men även några löpningar och jogg under vintern. Har hållit igång med löpningen under hela den kalla årstiden och kört ett utelöp nästan varje vecka + löpband på gymmet. Det sistnämnda avskyr jag, men det får gå... Har fått behålla grundkonditionen tack vare det, och det hoppas jag kunna dra nytta av nu när löpträningen ska hamna lite mer i fokus inför mitt första Göteborgsvarv.

För den 18 maj så smäller det! Mitt mål för Göteborgsvarvet är enkelt och lika med med noll press: Åk dit, spring/gå/jogga och ha roligt. Glömma allt vad tider heter. Det får bli vad det blir! Med lite perspektiv på livet och hur fort det kan förändras så är jag bara glad att jag kan ställa upp och vara med. Visst finns det lite tidsmål där i bakhuvudet - men dom är egentligen inte viktiga i sammanhanget. Fick ändå ett fint kvitto på min konditionsförmåga i går då jag testade att springa så långt som möjligt inom 12 minuter på löpbandet. Hann med 2650 meter vilket är 250 meter längre än vad som krävdes för att hamna på "bästa nivå" för både 40- och 50-åringar enligt Cooper-test. Tror nog att jag kanske skulle kunna pressa det liiite mer och hamna på bästanivå för en 20-åring... ;-) Det får testas nån dag i sommar kanske, då jag känner mig i bättre form?

Skämt åsido, nu väntar många löpträningspass. I backar, i intervaller och i form av några långdistanspass (mer än 14 km). Och den 1 maj ska jag hinna springa "Spring för livet-loppet" i Skövde (10 km), vilket jag ser som ett tillfälle för träning. Sen är det bara att bege sig till Göteborg och njuta i dryga 21 km...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet