Garmin Coach ska hjälpa mig

 Med inspiration från min positiva upplevelse från Midnattsloppet Stockholm, tar jag mig nu an ett träningsupplägg från Garmin Coach. Tanken är att ta det lugnt, precis som i loppet, och mitt delmål är att klara milen på 1.02 i november, alltså en lite bättre tid än den jag gjorde i Stockholm den 13 augusti.

Det är ett medvetet val eftersom jag inser att jag måste ta det väldigt lugnt för att inte hamna i ett läge där hjärnan tar helt slut. Har märkt av att så sker då jag t ex kört alldeles för hårda pass. Hjärntröttheten blir enorm. Lyckas jag hålla den borta med lugnare pass är mycket vunnet. 

Har redan kört ett par pass. Först blev det ett "riktmärkeslopp", där jag skulle springa med hög ansträngning i fem minuter. Sprang en dryg kilometer och snittade den i 4:35-tempo - vilket naturligtvis var alldeles för ansträngande. Jag däckade helt den eftermiddagen. Dagen efter var det dags för ett intervallpass. 4 x 800 meter i 5:47-6:00-tempo. Även där var det svårt att "hålla igen" - men klockan varnade mig om och om igen att lugna mig, så det gjorde jag.

Till min hjälp har jag numera en Garmin Forerunner 955. Nyinköpt och en fantastiskt fin pulsklocka på många sätt och vis. Den får bli en 60-årspresent till mig själv, och jag hoppas den ska ge mig den feedback och glädje som jag behöver på mina träningspass. Än så länge har den levt upp till detta gott och väl. 







Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på