Snabbare uppför

Jag fortsätter att tjata om hur bra det är att springa i backar. En fantastiskt skonsam träningsform eftersom man inte behöver springa speciellt fort för att få till en riktigt bra pulsträning. I går morse innan jobbet fick jag till ett bra pass på min favorit-backslinga i grannskapet.


Södra Bergvägen


Det blev samma slinga som jag sprang den 18 oktober - men den här gången åt andra hållet. Det betydde att jag började med en kilometer slätt och nedför varvat, för att sedan vika av till en cykelbana där de första hundratalet meter gick lätt kuperat och stadigt uppför. När jag nådde Södra Bergvägen bjöds på en drygt 700 meter lång uppförsbacke (4,5 % motlut) där den riktiga stigningen började ungefär halvvägs, då motlutet blev hela 5,8 %. Eftersom jag redan hade sprungit nån kilometer lätt uppför då kan jag lova att det kändes i benen. I morgon blir det nog lätt träning istället.

Det bästa med att springa åt det här hållet (istället för hur jag sprang förra gången) är att det efter uppförsbacken blir slätt i några hundra meter och sen väntar Norra Bergvägens långa nedförsbacke (1.400 meter inklusive en flack sträcka). Det blev tillfälle för lång återhämtning - och även om jag var ordentligt trött inför det andra varvet så tog jag Södra Bergvägens uppförsbacke ännu snabbare den andra gången. Det var gött!

Södra Bergvägen igen...


Det är bra att alternera backträningen. I lördags blev det tuffa stigar och mest gång i de brantaste backarna. Den 18 oktober hade jag Norra Bergvägens långa backe och fick kämpa mer än i går. På gårdagens pass kunde jag trycka på mer i den något kortare backen upp på Södra Bergvägen. Träningspasset blev i sin helhet både snabbare och med lägre puls än det jag gjorde den 18 oktober och det känns i benen att backträningen gör sitt. Benen känns allt starkare.


Tips: Vill du träna långa backar i Skövde kan jag rekommendera just Norra och Södra Bergvägen. Starta vid Gamla Kungsvägen respektive Vadsbovägens bro. 900 respektive 700 meter långa. Om du känner att det inte räcker så viker du av på Alphyddevägen där du har ytterligare 900 meter ännu brantare uppförsbacke framför dig. Ännu fler backar i Skövde hittar du HÄR. :)


På dagens dimmiga morgonpromenad med Selma gick vi uppför på den här stigen. Bra träning det med!

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på