I Love It!

Vilken sommardag vi fick här i Skövde i dag! I love it! Sol, ljumma vindar och värme. Den 18:e september! Normalt brukar det ju vara höst vid den här tiden men den här dagens temperaturer låg runt behagliga 23-24 grader. Det var bara att slänga på sig splitshortsen och ge sig iväg. Precis innan jag stack ut tittade äldste sonen på mig och frågade om jag skulle springa i kalsonger. Hmm, han var inte speciellt imponerad av mina fina shorts.

Nåja, jag och Stefan hade bestämt oss för att köra ett intervallpass med fem stycken 800 meter långa intervaller. Vi joggade först en bit som uppvärmning och därefter fyra stegringslopp (typ 50 meter i stegrande fart). Målet var att försöka hålla 4:15 - 4:20-tempo i de kommande intervallerna - och efter det sista stegringsloppet var vi redo för den första intervallen. Vi sprang på bana så det var helt plant vilket gör det lättare att hålla ett jämt tempo.

Försökte springa så avslappnat som möjligt och steget kändes faktiskt ganska lätt. Men flåset kunde vara bättre. Efter ungefär 300 meter var andhämtningen tung och jag fick kämpa en del de sista 500 meterna i varje intervall. Här behövs mer uthållighetsträning. Vi sprang första och andra intervallen på tiondelen samma tid (4:16-tempo) och de efterföljande gick i 4:18-, 4:19- och 4:14-tempo. Vi var väldigt nöjda med oss själva när sista intervallen var avklarad. Tog en lätt jogg tillbaka och avslutade passet efter en dryg mil. Solen lyste fortfarande så där gött och det var varmt i luften tills långt in på kvällen.

Avslutade dagen med att tända 45 levande ljus hemma och äta hemmagjord kasslerpaj tillsammans med familjen. Och en actionkomedi på det inpå sena kvällen. Å så hann jag med det här blogginlägget också... I Love It! ;)


På väg hem efter fem riktigt bra 800-meters-intervaller.



Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro