Letar efter formen

Söndagens inlägg blir bara en beskrivning av kvällens löpträning. Du kan ju också testa det här passet om du får lust. Då jag kände att jag behövde utmana mig, så det blev fem stycken 500-meters-intervaller i skön sommarkvälls-värme. Mjukade upp kroppen med ett par kilometer lätt löpning först. Intervallerna skulle jag genomföra med en "behaglig ansträngning" - det var i alla fall min tanke. Varje intervall var väl hyfsat behaglig de första 200 meterna - men sen blev det rätt jobbigt... Den sista intervallens avslutning tog nära nog musten ur mig.




Jag sprang på bergssluttningen och ut mot Hasselbacken. Där vek jag av och sprang på småstigar via Ryds ängar och sedan utför mot sjukhuset. Det var gött att få en bit nedförsbacke där, för det hade varit en del uppför innan. Intervallerna gick i 4:48-tempo och snabbare, där den sista intervallen blev den snabbaste i 4:28-tempo. Återhämtningen efter varje intervall lät jag vara "öppen" - men det blev 2.20 minuter promenad varje gång. På nedvarvningen efter intervallerna kände jag hur tunga benen var. Joggade och gick tillbaka utmed Karstorpssjön och via Lillegården/Havstena. När jag till slut kom hem kunde jag summera ihop 9,7 kilometer löpning (ja, en hel del gång ingick ju i den sträckan också).  Det var ett lagom pass för en som fortfarande letar efter formen...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på