Billingen överraskade ännu en gång

Vilken häftig upplevelse det var att förflytta sig från den mjölkiga dimman hemma och vandra drygt etthundra höjdmeter upp till klarblå himmel och en sol som sken över det vackra vinterlandskapet...

Billingen är överraskningarnas berg och levererade i dag igen. När jag tittade ut genom köksfönstret här hemma i stan var det inte så värst många meter man såg. Dimman låg tät och tjock. Tog med mig Selma ut på den vanliga förmiddagspromenaden (som brukligt när jag är ledig eller jobbar eftermiddag). Vi gick i dimman mot Våmb på järnvägsbanken.


Allt var grått vid 180 meter över havet



En bit innan Våmb fick jag för mig att vi skulle svänga av och gå över Cementas öppna område 'Naturmarken' - ett område där cementfabriken tidigare har brutit kalksten för cementtillverkningen. Men nu när brytningen är flyttad längre västerut har området blivit tillgängligt för allmänheten. Från vårt håll är det en stadig uppförsbacke och utsikten mot Sydbillingens lite högre delar brukar vara ganska vacker härifrån. I dag såg man absolut ingenting.




Då vi befann oss ca 200 meter över havet började den grå dimman anta en lätt gul nyans...


En bit upp anade jag solen genom dimman. Inte så att jag såg den men den grå dimman blev liksom lite ljusare och mer gulaktig. Efter ytterligare några meter uppför skymtade en blå himmel framför mig i väster och solens strålar syntes snudda vid de högst belägna trädtopparna. Då bestämde jag mig att fortsätta hela vägen uppför berget, trots att jag egentligen inte hade tid för det. Men det var inget jag ångrar för vilken naturupplevelse det blev...


Vid ungefär 250 meter över havet kikade solen fram...

...och den blå himlen blev mer och mer blå. 


Himlen blev allt blåare och blåare och solens strålar blev alltmer tydliga. När jag var uppe på toppen hade den dimmiga dagen förvandlats till en magiskt fin vinterdag. Det var en märklig känsla. Från att ha vistats i en grå och småtrist dag, för att sedan kliva in i detta "Narnia" med bara några få steg var en förvandling som hette duga. Jag njöt av varje sekund och önskade bara att hela dagen hade varit ledig. Billingen är en fantastisk tillgång för oss som bor här omkring.





Uppe på Billingen var vädret helt enkelt kanon! (haha). 290 meter över havet.

Bonusbild: Träd i mörker - från i kväll, en kall och vintrig kväll...



Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet