Vad är en vilodag?

Vad är en vilodag för dig? För mig är det en dag då jag är aktiv men inte behöver dra på mig några träningskläder för att vara det. Fast i framtiden kan jag tänka mig att en vilodag även kan innehålla någon lättare variant av löpträning...

I går sprang jag några ganska tuffa tröskelintervaller. Det blev ett superbra pass på nästan nio kilometer. Intervallerna var sju minuter långa och tre till antalet. Fyra minuters återhämtning efter varje.  Jag ökade på antalet tröskelpass i mitt träningsupplägg i somras och har fortsatt på den nivån. Å jag tror banne mig att det upplägget har utvecklat min löpning en del. Har nog blivit lite snabbare och lite uthålligare, i alla fall på kortare sträckor. Målet är att orka hålla min tröskel (med bra tempo) allt längre och längre framöver.

Efter ett hårt pass är det skönt att vila ett tag. För mig personligen är det nödvändigt för att slippa förslitningsskador. Så i dag har jag "vilodag". Ingen hård träning. Men som jag antydde i ingressen så betyder det inte att jag bara ligger i soffan och latar mig. Nä, "ut på tur" gäller för mig, och i dag var jag och min hund Selma uppe på Billingen för en timslång vandring. Vi fick uppleva en underbar soluppgång över det dimhöljda landskapet. Så mäktigt. Så rofyllt. Så vackert! Kroppen är inte till för stillasittande, så långa promenader i naturen är ett perfekt sätt att vila på.

Östra Skaraborg låg i dimma. En fantastisk utsikt från Billingen...

Solen tittar fram mellan träden vid Åsbotorpssjön på Billingen


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på