Fadäsen i Kvänum!

I går kväll sprang jag det 29 år gamla Midnattsloppet i Kvänum, men det första för min del. Det blev tre relativt sköna, och sju sjukt jobbiga kilometer i den sköna sommarkvällen. Loppet fick också bli ett test av min personliga form, vilket resulterade i ökad motivation till en framtida förändring...

Hade bestämt mig för att kombinera loppet som både tävling och träning. Efter målgång blev det en insikt om hur dålig min form faktiskt är och en start på en mer målmedveten träning framöver. För nu är det hög tid att "snäppa upp" det hela, och det får ske utifrån den successivt stegrande träningsplan jag redan är inne på. Siktet är inställt på att Midnattsloppet i Stockholm ska bli en skönare upplevelse än den i går.

Gårdagens lopp var som sagt tänkt som ett träningspass (tröskelpass) samt ett test om var jag befinner mig i ork och i tid för en mil. Tävlingsinspirationen fanns där, och jag gick medvetet ut ganska hårt då jag ville få en snabb första kilometer och se hur långt det gick att hålla tempo. Den första gick på 4:27 och så här långt kändes allt bara bra. Lugnt och stabilt. De två efterföljande kilometerna låg på 4:32 vardera men i slutet av den tredje var det rejält jobbigt. Banan gick dessutom in på en liten trixig skogsstig i skogen just då, och där tappade jag tempo direkt.

Det tog inte lång tid innan jag var "tvungen" att gå för första gången. Skallen klarade helt enkelt inte av att hantera den trötthet jag upplevde. Herr och fru Magnusson från Varnhem passerade mig och tillfället gavs att haka på en bit. De sprang precis lagom - med jämn och fin fart i skogen. Men kroppen var sliten och huvudet trött, så efter någon kilometer ihop krafterna tog slut igen. Tackade dem för draghjälpen och fick släppa och ta en kort återhämtningspromenad än en gång. Och så där höll det på resten av loppet. Räknade till hela sjutton (!!!) korta promenader under de sista sex kilometerna. Slutklämmen blev iallafall en höjdare, med bra fart i benen. alltid något positivt! :) Tiden 48:24 på milen är kanon (men jag är tveksam om det verkligen var en hel mil som Kvänumsklubben hade mätt upp), men upplevelsen var allt annat än kanon...

Loppet gav önskad effekt! En hel mils tröskellöpning är inte min grej just nu, men jag vet vad som förmodligen är den rätta träningen framöver - och jag är verkligen motiverad för att ta tag i detta nu. Sen blev det ju bra tröskelträning det här trots allt. Pulsen snittade på 87 % av max, och det är perfekt. Sådant ger resultat. Nu är det bara att ligga i med träningen, hålla vikten (helst minska den något), så kanske man kan hålla de där sköna snabba kilometerna lite längre i framtida lopp...

Mot målet och 179 i puls, drygt 96 % av min maxpuls...


Vid prisutdelningen var Kvänums IF verkligen ute och cyklade... I min åldersklass (M55) fick jag ta emot pokal och publikens applåder för den tredjeplats min tid visat sig räckt till. Men ack den glädje som varar. Fem minuter efter prisutdelningen ropar speakern ut att det blivit fel. En ny tvåa har upptäckts i resultatlistan och "tvåan på pallen" blir trea och jag fyra. Givetvis ska rätt vara rätt och jag ställer mig först i kön för att framföra mina gratulationer till de tre löpare som rättmätigt ska vara på pallen - men lite snopet kändes det såklart. En fadäs som nog kunnat undvikas om de ansvariga varit lite mer noggranna. Man kan nog säga att Kvänums IF gjorde "en Oscar" i det här fallet... ;) :D Men är jag bara ledig från jobbet nästa år så tar jag min revansch då! :)



Framtida träning: Som vanligt är grunden styrketräning + de lugna löppassen som bygger kapillärer, men nu måste jag även jobba mig upp till de långa snabba intervallerna också. Målet är fler tröskelpass, med antingen tre stycken tiominutersintervaller eller längre ihållande hård löpning på 25-35 minuter. På så vis hoppas jag vänja kroppen att kunna prestera hårdare under en längre period. Kilometerlånga intervaller och norska 4x4 superintervaller står också på programmet. Jag håller mig dock till min fastslagna mängdplan (två styrkepass per vecka) där jag från vecka 28 ökar mängden löpning till tre pass ena veckan och två nästa. Om allt fungerar är jag tillbaka i varannan-dags-löpning från den 6 augusti... 

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro