Om att komma tillbaka

När man varit ur fas ett tag är det lätt att träningen blir lidande. Så var det i alla fall för mig men så fick jag ett värdefullt och enkelt råd, och nu tror jag mig vara på rätt väg igen...

Löpning och styrketräning har högsta träningsprioritet för mig. Jag har lyckats hålla i löpningen hela vintern, om så med en viss reducering mot normalt. Styrketräningen däremot... Usch, vad svårt det har varit att ta sig till gymmet. Ibland tog jag mig dit ett par gånger per vecka, men för det mesta bara någon enstaka gång. Till slut ebbade all styrketräning mer eller mindre ut. När jag väl bestämde mig för att ta tag i det här så hade jag bara varit på gymmet en enda gång under en period om 47 dagar. Så illa var det!

De mörka molnen drar bort?

Men så fick jag rådet som gjorde att det vände. Det gick helt enkelt ut på "att bara bestämma sig för att ta sig till gymmet oavsett vad man kände eller tyckte. Bestämma sig för vilka dagar man skulle träna på och sedan hålla fast vid det." Jag tog åt mig av rådet och la upp en plan [läs mer längst ner i detta inlägg] för vad jag ville nå och hur jag skulle nå dit. Den stora utmaningen var ju att få igång just styrketräningen, och nu 26 dagar senare har jag redan hunnit styrketräna åtta gånger. Har verkligen ställt höga krav på mig själv i det avseendet, vilket varit en nödvändighet. Själva genomförandet har jag lagt upp i flera steg: 1. Ställa fram gymväskan vid ytterdörren i hallen. 2. Hänga väskan på ryggen och ta en promenad till gymmets entré. 3. Gå in och bara köra på... Det första steget är ett så kallat "måste-steg" medan de efterföljande stegen inte är det. När väskan står framme så tänker jag "att en promenad med väskan på ryggen ska jag väl klara av". Väl framme vid entrén till gymmet tar jag mitt beslut om jag ska orka gymma eller ej, och hittills har allt gått bra. Jag har gått in - och jag har kört på! Det har liksom inte varit det som varit problemet. Problemet var att komma iväg. Känns himla skönt att kommit så långt och nu svarar kroppen mer och mer på träningen...

Har börjat lägga in lite tuffare löpträningar. Som här, en selfie efter några långa backintervaller i brant backe och hällande regn...

Även löpningen har fått följa med i upplägget. Jag kör fortfarande två gånger i veckan, men någon gång fram i sommar ska hela upplägget landa i löpning varannan dag (med en blandade pass tufft/lätt) samt två gympass per vecka. Det tar sin tid att komma in i allt detta, men känslan just nu är att jag är på rätt väg.




Mitt upplägg för att komma tillbaka (anpassat till mitt nuvarande arbetsschema):

Vecka 20-21

Måndag; Ställa fram gymväskan (styrketräning)
Tisdag; Vila
Onsdag; Kort löpning
Torsdag; Vila
Fredag; Ställa fram gymväskan (styrketräning)
Lördag; Vila
Söndag; Löpning (ev långt)

Måndag; Vila
Tisdag; Vila
Onsdag; Ställa fram gymväskan (styrketräning)
Torsdag; Kort löpning + ev gym (styrketräning)
Fredag; Vila
Lördag; Löpning
Söndag; Vila

Vecka 22-27 (ev längre)

Måndag; Ställa fram gymväskan (styrketräning)
Tisdag; Vila
Onsdag; Löpning
Torsdag; Vila
Fredag; Ställa fram gymväskan (styrketräning)
Lördag; Vila
Söndag; Långlöpning

Måndag; Vila
Tisdag; Vila
Onsdag; Ställa fram gymväskan
Torsdag; Kort löpning + ev gym
Fredag; Vila
Lördag; Löpning
Söndag; Vila

Vecka 28-31

Måndag; Kort löpning + gym (styrketräning)
Tisdag; Vila
Onsdag; Löpning
Torsdag; Vila
Fredag; Kort löpning + gym (styrketräning)
Lördag; Vila
Söndag; Långlöpning

Måndag; Vila
Tisdag; Vila
Onsdag; Gym (styrketräning)
Torsdag; Kort löpning + ev gym (styrketräning)
Fredag; Vila
Lördag; Löpning
Söndag; Vila

MÅL:

Måndag; Kort löpning + gym (styrketräning)
Tisdag; Vila
Onsdag; Löpning
Torsdag; Vila
Fredag; Kort löpning + gym (styrketräning)
Lördag; Vila
Söndag; Långlöpning

Måndag; Vila
Tisdag; Löpning
Onsdag; Gym (styrketräning)
Torsdag; Kort löpning + gym (styrketräning)
Fredag; Vila
Lördag; Löpning
Söndag; Vila

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro