Ändrade planer...


MÅL: Lugn distanslöpning, 10k. RESULTAT: Tuff löpträning, 10k, med träningseffekt 4.0. Så det kan bli...

Ja, så kan det faktiskt bli ibland. Det var inte alls tanken - jag var helt inställd på en mils behaglig löpning som en återställare efter tisdagens grymma supertusingar på Pansarvallen. Men efter några hundra meters löpning bestämde jag mig för att springa på hyfsat hårt ett par kilometer för att sedan lägga in tre stycken 50-sekunders fartökningar (drygt 200 meter styck) med lite gå-vila före och efter varje ökning. Sen skulle jag repetera det hela igen för att slutligen varva ned med lättare löpning tills milen var gjord.

Det gick bra! Gröna milens relativt flacka spår kändes perfekt för det här upplägget och jag kunde trycka på ganska bra i de korta intervallerna. Huvudet kämpade visserligen emot och hjärtat fick jobba hårt men jag gav vad jag kunde. Den fem minuter långa regnskuren som kom strax efter fem kilometer var väldigt välkommen. En liten tur ut i skogen för att lätta på trycket fick också ingå i passet. Inte stoppar man väl klockan för sånt?

Kvällen har jag annars ägnat åt jobb, så nu ska det bli skönt att ta det lugnt ett par dagar. I morgon är det en stor dag för många löpare - världens största halvmara, Göteborgsvarvet, "går av stapeln" (av naturliga skäl) i Göteborg. Om jag ska vara med? Det kommer ett blogginlägg om det klockan 07:30 i morgon bitti - och då får du veta...


Pustar ut efter ett hårt pass på Gröna Hellner-milen på Billingens fritidsområdet. Instagram: @enmilomdagen



Några fakta:
De första 2k i 4:58- och 4:46-tempo
Korta intervaller i 3:52-, 3:42- och 4:01-tempo
Nästa 2k i 4:52- och 4:36-tempo
Korta intervaller i 3:54-, 3:46- och 3:42-tempo
Nedvarvning 3,5k i 5:13-tempo
Totalt 10,01k, varav 1.100 meter gång + två stopp (1.23min), på 52:27/5:15-tempo.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet