Juljobb, godis och träning

Hur har julhelgen varit? Ätit och suttit still alldeles för mycket - eller rört på dig? Kanske du har hunnit med lite av varje? På julen brukar det finnas tid för både ock.

Själv var jag ledig på julafton och då var det traditionsenligt firande hos min mor och här hemma hos oss. Fick en del bra julklappar som gick i hälsans tecken. Som t ex en Casall foam roll (att använda för att mjuka upp musklerna med), en elektrisk fotvärmare (jo, jag har iskalla fötter), en spikkudde (bra för blodcirkulationen, lämplig att ligga på för nacken och ev i svanken) och ett par eluppvärmda handskar (jag har kalla händer också). Sen måste ju presentkortet till Karlstad Stadslopp räknas in som något slags hälsofrämjande också, eller hur? Fick även en reflexväst som anger att jag laddar inför detta stadslopp i sommar, så nu måste väl allt bara bli helt rätt, va? ;)

Juldagen, annandagen och i dag innehöll dock långa arbetspass. Det blev en blandning av stillasittande, gång och massor av julgodis. Vi som jobbade hade i alla fall trevligt tillsammans och allt var lugnare än vanliga dagar. Rätt skönt faktiskt. Men man har säkert gått upp nått kilo eller så. I går hade jag tänkt att träna men jag mådde riktigt dåligt efter jobbet, så det blev inget av. Jag stöp i säng så fort jag kom hem och sen orkade jag knappt ta mig upp igen. Var yr, illamående och hade huvudvärk. Sov mest hela kvällen och natten. Men i dag var jag piggare och fick till ett pass med löpning frampå kvällen. Det var skönt.

Jag sprang några backintervaller. Inte så långa (200 meter) men ganska många (12) i en backe som lutade uppför med 5 procent. Det känns rätt så rejält att springa i sådan lutning. Även om intervallen bara tar nån minut så är ansträngningen rätt tuff ändå. Fast bra teknikträning är det! Och löpsteget och kroppshållningen blir liksom mer rätt i uppförsbacke. Men det var inte världens bästa underlag. Plusgraderna gjorde att den snö som fallit under dagen förvandlades till slask. Men det funkade.

Året börjar att gå mot sitt slut och det blir till att summera träningsåret 2015. Jag väntar väl med det inlägget lite till men jag kan redan nu säga att det varit ett helt fantastiskt år. Jag har blivit väldigt överraskad av resultaten från några av de lopp jag ställt upp i under året - som Läcköloppet till exempel. Men mer om 2015 och hur jag ser på 2016 ska du få läsa i ett kommande inlägg. Om du vill...


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på