Ett pass på gymmet kan också vara kul...

Det som är bra med gymmet är att det finns så mycket man kan göra där. Förutom att träna styrka i maskiner eller med fria vikter så kan man även cykla, springa, köra i crosstrainern, i stakmaskinen eller rodd. I mitt gymkort ingår även gruppträning (t ex spinning och yoga) och entrén till simhallen...

Även om jag trivs bäst med uteträning så är det inte så dumt att ibland kunna besöka en varm och skön gymlokal när vinden därute piskar det kalla regnet mot rutorna. Det kan till och med vara ganska mysigt där inne då. För att inte tala om de gånger man kliver i motionsbassängens 28-gradiga vatten och simmar nån kilometer eller så. När det är så där ruggigt ute så är det en riktig höjdare.

När jag var på gymmet i dag blev det mest basövningar. Å så lite dragande i stakmaskinen. Testade SkiErg1000meter den här gången. Det har jag aldrig gjort förut. Drog så mycket jag orkade tills nedräkningen från 1000 var nere på noll. Fy tusan vad jobbigt det var! Trodde aldrig att jag skulle nå fram och jag fick pusta i flera sekunder efteråt... Men nu har jag en tid där med: 4:15,8. Av bara farten drog jag några hundringar också å persade med en tiondels sekund. Nya PB-tiden blev 20,7sek.

Basövningarna på styrkan fick mig att svettas rejält. Militärpressens repetition 29 och 30 fick jag verkligen anstränga mig för att klara. Sen testade jag en annan övning också - liggande rodd med skivstång. Jag har sett att bland annat Svenska skidlandslaget använder den övningen och tyckte den såg skonsam ut, så jag ville gärna prova. Den var bra faktiskt. Gav i alla fall ingen smärta i ryggen. Om några veckor blir det till att lägga på ytterligare vikt på skivstången och ge kroppen mer utmaning. Det är kul med gym ibland, hörni...





Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet