Kravlös, ryckig löpning

Ett kravlöst löppass, det sitter fint ska ni veta. Man springer ledigt och avslappnat och tänker vare sig på puls eller kilometertider. Man blir ett med löprörelsen och njuter i fulla drag. Om man inte är som jag var i dag vill säga...

Jag började passet med att springa i uppförsbacke och fick för mig att räkna steg per minut i lite snabbare tempo. Drygt 170 blev det. Men jag kände rätt snart att ansträngningen var för hög och jag fick lugna mig något för att orka. "Men jag skulle ju ta det lugnt", tänkte jag och var lite irriterad över att jag gått ut så hårt. Sen var det liksom kört med att ta det lugnt. Det blev ett ryckigt pass och inte alls som jag hade tänkt mig.

Sprang i alla fall på ett ställe jag aldrig sprungit på förut - på Getaryggen i Hentorp. Det var lite lurigt för det låg massor av löv på stigen och det var svårt att se stenar och rötter. Efter att ha trampat snett ett par gånger så lugnade jag ner mig. Men det var fin löpning där annars. Lite lagom kuperat och utmanande.

Det är bra om man lär sig något varje dag. På den här turen lärde jag mig något jag egentligen redan visste - att njuta av stunden när man har bestämt sig för ett kravlöst pass och att man ska vara försiktig när löven täcker skogsstigarna. Alltid något! :)


Å så den klassiska klockbilden

Kommentarer

  1. Getaryggen är ett underbart ställe att springa på. Har inte varit där på 7-8 år... På sommaren kan man bli jagad av kossor =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fint där. Har gått promenad där många gånger men löpning där var något nytt. Som sagt, lite lurigt nu med alla löv. Annars toppen...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet