Lev nu!

Min far skulle ha fyllt 84 år i går om han hade levt. I dag var vi en tur till hans grav, tillsammans med min mor, och la en bukett rosor där. Sen åkte vi hem till mor där vi drack kaffe och åt tårta. Vi firade hans födelsedag med en minnesstund runt det uppdukade bordet. Det var fint. Det var bara han som saknades...

I november har det gått tio år sedan han gick bort. Det är helt otroligt vad de här tio åren har gått fort. Så mycket som har hänt! Det ser man inte minst på sina barn... Dom har gått från att vara små till att blivit vuxna. Det gäller verkligen att ta till vara på livet och leva här och nu. Njut av att få vara dina barns idoler. Det är man när de är små! Ha kul tillsammans med nära och kära. Visa att du bryr dig. Gör det du tycker om! Gör det nu! Vänta inte. Dröm inte. Lev nu!!! Allt kan förändras på en kort sekund...

Men visst ska man drömma lite om framtiden också. Även på sikt. Min närmaste framtid består just nu av ett femkilometerslopp, i morgon - lördag. Då drömmer jag om att springa i mål precis innan klockan passerar 20 minuter. Men det är bara en dröm. En realistisk tid på fem kilometer, en riktigt bra dag, ligger nånstans på 21 minuter. På en bra bana kanske under 21, men i morgon troligtvis närmare 22. Eller mer... Beror på dagsformen, hur motiverad jag är (lusten och viljan att ta ut mig) och på hur lång banan är.

Som jag skrev i går så genomförde jag ett par träningspass under torsdagen, där det ena speciellt var ämnat som en förberedelse inför lördagens lopp. Det var sent på kvällen och jag var ute och sprang några få kilometer, där jag inkluderade sex stycken snabba intervaller uppför Vasagatan. Det blev lite av en fartlek i den långa backen - där den kortaste intervallen landade på 110 meter (3:18-tempo) och den längsta på 190 meter (3:32-tempo). Mellan varje intervall blev det 40 sekunders vila med gång. Det behövdes verkligen som återhämtning. Jag kan inte förstå hur en del kan springa långa distanser i det här tempot. Men det är häftigt... Som snabbast sprang jag i 3:14-tempo (170 meter) och den långsammaste intervallen sprang jag i 3:42-tempo (även den 170 meter lång). Pulsen gick upp rätt bra på varje intervall och det kändes rejält jobbigt i slutet av varje! Allt som allt. med uppvärmning, intervaller, gångvila och nedjogg, sprang jag nästan fyra kilometer. Det var alldeles lagom.

Från det ena till det andra... Jag hittade precis en liten lapp med en notering jag gjorde nån gång i augusti. Det var ett mål som jag hade satt upp för SLA-loppets, i mitt tycke, jobbigaste del - den mellan Balthazar/Pentaporten och Varnhemsgatan. På tävlingen förra året sprang jag den sträckan (ca 1.400 meter) på sju minuter. På lappen hade jag skrivit att jag skulle försöka klara den på 6:20min i år (4:31-tempo). Sen glömdes lappen av men det där med 4:31 har suttit kvar i skallen. När jag fick se lappen i kväll var jag tvungen att se hur det gick på mitt "genrep" i början av september. Jodå, jag sprang sträckan på 6:22 då. Lite coolt att pricka så rätt... Kanske kan pressa ner till 6:20 i morgon? ;)

I går förmiddag var jag även ute en sväng på rullskidorna. Är fortfarande väldigt mycket nybörjare å på övningsstadiet, men den här gången var känslan ändå ganska god i åkningen. Stakade hela vägen och kunde trycka på med stavarna i asfalten rätt bra den här gången - med ett hyfsat frånskjut som resultat. Mina 2,6 kilometer lätt uppför på järnvägsbanken gjordes på 13:30. En notering på ungefär 1,5 minuter snabbare än vad jag klarat förut. Tekniken sitter inte än. Måste lära mig att hämta kraften från magmusklerna (om det finns några?) för att få ut den mesta kraften därifrån. Är egentligen inte ute efter att åka fort - jag vill snarare kunna åka långt med låg ansträngning och i ett tempo som är lite snabbare än vad jag kan springa. Det är fortfarande ostabilt att ta sig fram på skidorna och jag har stor respekt för dem och jag är lite rädd för att köra omkull. Än har jag inte gjort det men det har varit nära några gånger. I går tappade jag balansen ett par gånger men aldrig riktigt nära att köra omkull. Fast det kommer väl...


Gilbert på Salong Vasa har klippt mig i dag. Mindre vikt och strömlinjeformat bådar för ett snabbt lopp i morgon?


Blåbär är väl i alla fall nyttigt...

Kvällshimlen över Skövde var vacker i kväll

Den här bilden hittade jag på Facebook. Om detta är sant så är det inget annat än en stor skandal! Ska vi inte kunna ha skidgång på stigen i kanten av backen något mer???

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet