Premiär på rullskidor

Den stora personliga händelsen för mig var att jag i dag för första gången i mitt liv fick pröva att stå på ett par rullskidor. Det var inte helt enkelt men det gick bättre än vad jag trodde. Så häftigt! Lite väl spännande var det dock när man skulle försöka få stopp i utförsbacken. -Då är det bara att köra ut i gräset och slänga sig där, upplyste Micke, som var min instruktör för dagen...

Kände att jag var i lite obalans redan innan jag ställde mig på skidorna. Hade precis avslutat en 16 kilometer lång löprunda och den hade tagit en del av mina krafter. Men jag lyckades få på mig både skor och skidor - och när väl händerna hade hittat sin plats i stavarnas remmar så bar det iväg på lätt vingliga ben.

Men det gick som sagt bättre än vad jag hade förväntat mig. Mest orolig var jag för att köra omkull eller inte kunna stanna om det gick för fort. Det var rätt spännande och helt klart en ny upplevelse. Benen fick vila men överkroppen fick jobba desto mer, för det var stakning som gällde. Då använder man i stort sett bara överkroppen och armarna för att få fart framåt - och DET är inte min överkropp tränad för. Jösses vad jag slet! Tappade all kraft på nån minut bara... Och nån vidare fart blev det inte heller. Micke visade hur det skulle gå till och försvann framför mig likt en kanonkula. Här har jag verkligen en hel del att jobba på framöver om jag vill bli en bra skidåkare. Filmklippet här nedan visar hur stappligt det gick denna första gång i mitt 53-åriga liv. Men det skulle vara kul att lägga upp ett filmklipp om några år och jämföra (om jag nu blir en rullskidåkare vill säga).

Ett par vändor utmed Garnisonsvägen vid P4 blev det. Två utför och två uppför. Sen var jag så trött att jag knappt kunde stå. Lite som när jag började springa för fem år sedan. Fixade bara nån dryg kilometer i början. Men att börja med rullskidåkning är något som jag starkt överväger nu. Ett bra komplement till löpningen eftersom det är en grym konditionsträning samtidigt som det är skonsamt för benen och ett bra sätt att träna överkroppen på. Och skidåkning är ju ganska häftigt ändå. En fin sport med gamla traditioner. Å så finns det ju ett bra skäl till: "Skidåkare brukar vara de bästa löparna..."


Micke (t.h.) visade hur skidåkning på hjul skulle gå till. Och jag slet som ett djur...

Typ etthundra meter stakning - sen var jag tvungen att vila lite.



Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet