En spännande höst väntar!

Jag har bett ett par vänner att lägga upp ett tvåveckors träningsschema åt mig. Det här har jag önskat mig för att få lite variation i min träning - bli lite utmanad. Enda kravet jag hade var att det inte skulle innebära någon risk att jag drog på mig några skador. Två snälla personer kommer att hjälpa mig med detta. En spännande höst väntar...

På måndag är det dags för den första perioden. Vi kan kalla personen som gjort upplägget för "Kulan". Jag insåg snabbt att det var ett tufft program som han hade gett mig. Lite väl tufft! Det var en fördubbling av min nuvarande träningsmängd och det var många hårda intervallpass. Det funkar inte för mig och min kropp. Jag ökar i och för sig i träningsmängd men jag går försiktigt fram. Efter en egen liten justering i schemat så landade allt så här:

Mån: Gym
Tis: Norska intervaller
Ons: Vila
Tors: A1-löpning 3h eller 25k
Fre: Vila
Lör: Löpning 5k
Sön: Vila

Mån: Gym
Tis: Löpning (intervaller - 10x40sek med 40sek vila). Nästan max ansträngning!
Ons: Vila
Tors: Gym
Fre: Löpning (intervaller - 20x20sek med 20sek vila). 80 procent av max.
Lör: A1-löpning 3h eller 25k
Sön: Vila

Om jag överlever detta träningsprogram  så kommer min egen träning sedan att mer rikta in sig på SLA-loppet 5k i september. Dels så ska jag köra några längre intervaller där jag ska fokusera på att klara av det som jag tycker är banans tuffaste del - den från Kavelbrovägen/Pentaporten och fram till Varnhemsgatan (ca 1.500 meter). Där är det svagt uppför hela vägen. Drottninggatan lutar minst men jag tycker ändå att det är rätt segt där. Vasagatans lutning fram till Varnhemsgatan är på ca tre procent (ca 400 meter), och jag minns från förra året hur jag plågades där. I år ska jag försöka lägga upp en bättre strategi än att köra slut på mig från start. Ha lite mer kraft kvar på den här delen. Det lär bli några löppass på just SLA-loppets sträckning nu innan loppet. Jag vill liksom lära känna hela banan, få in den i både kropp och knopp.

Efter SLA-loppet blir det till att ladda om för Hässelbyloppet i oktober. Ska bli spännande med en "platt mil" igen. Minns hur illa det gick i platta Malmö i juni. Men å andra sidan - minns jag hur bra det gick i Malmö i september förra året... Efter Hässelby går jag in på Annas träningsupplägg i två veckor. Ska bli hur spännande som helst det med. :)

Förutom att tre lopp väntar i höst (Midnattsloppet i Stockholm är först ut nu på lördag) så kommer jag även att införskaffa mig rullskidor. Jag har bestämt mig och jag återkommer givetvis med rapporter om hur detta spännande projekt går... Ska faktiskt börja med en kort referenssträcka där jag kan följa min utveckling vad gäller både ansträngning, tider och puls. Intressant att om några år se hur man var som nybörjare på rullskidorna. Till våren hoppas jag få lite hjälp med ett träningsupplägg för rullskidåkningen också? Någon frivillig? :)



Kommentarer

  1. Jag tar avstånd från intervallerna. De är icke godkända av mig! Alldeles för få och på tok för mycket vila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar för ditt engagemang, Kulan - och för framtagande av träningsschema. Jag önskar verkligen att jag hade haft förmågan att klara av ditt ursprungliga program. Men jag vet redan från start att jag inte gör det. Därför fick det bli en anpassning till vad jag själv tror att jag klarar av just nu. Tack än en gång! Din protest är givetvis noterad. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Under 50 minuter på milen!

Speciell solståndslöpning i Dalarna

Lila milen - hatad och älskad