Med hög puls i Lerdalabacken

Kvällens utmaning blev långa intervaller i en hyfsat brant backe. Tre stycken kilometerlånga löpningar uppför. Det var jobbigt - men aldrig nära kollaps...

Jag har ju mest kört korta intervaller i backarna här på bergssluttningen, så i dag bestämde jag mig för att köra några långa intervaller som omväxling. Finns ju fantastiska möjligheter för backträning när man bor precis vid Billingens fot. Minst 600 meter långa var min tanke från början, och efter lite funderande hade jag bestämt mig för att det fick 1000-metersintervaller från Däldernas kapell och upp utmed Lerdalavägen. Dessa tusen meter innebar en höjdskillnad på nästan 70 meter - alltså en stigning som motsvarar nära sju procents medellutning. Det var ganska lagom för att klara av att hålla ett någorlunda jämt tempo och ett bra löpsteg. Tempot var aldrig högre utan att det kändes "bekvämt ansträngande". Ett bra träningspass som blandades med hög- och låg puls och olika hastigheter. Tryckte på en del vid ett par tillfällen. Bra träning för eventuella spurtstrider... ;)

Billingen i kvällsljus.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet