Intervaller i backe - igen...

Löpträning i backe är ett alldeles utmärkt alternativ i mitt träningsupplägg. Det är faktisk en ganska skonsam form av träning som både bygger ben- och bålstyrka och förbättrar konditionen. Det är jobbigt - men det ger så mycket tillbaka! Jag klarar av backarna mycket bättre nu sen jag började träna på allvar i höstas. Mitt senaste löppass bestod av tio stycken tvåhundringar i en backe på Billingesluttningen.

Det var ganska halt på cykelbanan uppför. Lutningen är på lite drygt 5 % - och det funkar för att man ska kunna stå på hyfsat bra. Med broddar på skorna funkade det även när det var halt. Jag startade i ett tempo som kändes lagom. Inte för fort, inte för långsamt; jag ville ju "hålla" igenom alla tio intervaller. Första gick i 4:45-tempo och sen höll jag mig runt 4:30-tempo.Varje intervall kändes lagom ansträngande. Jag fick kämpa en del men inte så mycket att det var någon risk att köra slut på mig för tidigt. Inför den avslutande intervallen bestämde jag mig att ta i ordentligt. Höll 3:54-tempo - men då pustade jag rejält när jag kom upp. Som väl var gick återhämtningen snabbt efter varje intervall - så även denna sista gång...



Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet