Ett lättare 2014

Tänkte att löpningen kanske kan bli lite lättare om jag själv blir lite lättare. Har utmanat mig själv med att tappa tre kilo till den 12maj14, lagom till några dagar innan startskottet i Göteborgsvarvet går.

Om det sen är möjligt är frågan? Satte målet för bara några dagar sen, så tiden är knapp. Med mig in i utmaningen har jag min tidigare strävan att äta lite bättre för att kunna hålla ett jämnare blodsocker, med minskat sötsug som följd. Så oavsett om jag lyckas gå ner några kilon eller inte, så är detta en vinst ändå. Kroppen mår bra av det jämna blodsockret och mitt sötsug har redan minskat rejält av detta. Så chansen till en viktminskning finns nog trots allt eftersom jag redan innan utmaningen lyckats dra ner en del på Cola och godis, på matvaror innehållande socker och mjöl, och sådant som har lång hylltid i butikerna. Lägg sen till att jag dricker betydligt mer vatten i dag än för nån månad sen. Det - och mer löpträning (samt cykling) - kommer nog att ge effekt på vikten. Tänk att slippa släpa på några extra kilon på träningar, i Göteborgsvarvet och i andra lopp... Vad kan det göra för löpningen? En hel del tror jag!

 
 
Mitt enkla recept för ett jämt blodsocker och minskat sötsug (exempel):
 
Frukost: Havregrynsgröt, frysta hallon, lättmjölk och ägg
Mellanmål (om tidig frukost): Kvarg blandat med frysta bär, ev spetsat med FunLight
Lunch: Vad som faller mig in. Heslt husmanskost
Mellanmål: Frukt, kaffe och en kaka ibland
Middag: Olika. Beror mycket på hur hungrig jag är
Försöker dricka mycket vatten, jämt fördelat över dagen
 
Jag unnar mig gärna lite godis och kakor emellanåt - för att jag gillar det - men känner inget större sug efter det.
 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet