Vetenskaplig träning

Vill dela med mig av ett intressant program jag såg på svt play. En del nya intressanta rön om träning, träningsupplägg och myter. Dessutom passade jag på att göra en egen efterforskning vad gäller min egen träningsmängd...

Passa på och titta på programmet. Finns mycket om var intressant. Men sånt där får man nog ta med en nypa salt i och för sig, för om några år förkastar säkert forskarna det hela och kommer fram till något helt annat.

http://www.svtplay.se/video/1844329/del-6-av-18-traning-myter-och-sanningar

Programmet väckte en del nyfikenhet kring min egen träning och vardagsmotion. Eftersom jag dokumenterat allt sen ett tag tillbaka, kunde jag ta fram några (för mig) intressanta fakta. För perioden 7 februari till 7 mars 2014 kom jag fram till en sammanlagd träningsmängd (träning +  vardagsmotion) landade på 76 timmar och 10 minuter. Ett snitt på 2 tim 43 min per dag. Låter enormt mycket, men då är som sagt alla mina promenader inräknade oxå (med hunden, till och från jobbet etc - det jag kallar vardagsmotion).
Räknar jag enbart ihop aktiviteterna på gymmet + löpning ute (det jag kallar traditionell träning) hamnade jag på mer blygsamma 17 tim 11 min, eller 36 minuter per dag i snitt.

Fördelningen ser ut så här (7 feb - 7 mar):
Promenad: 57 tim: 46 min
Löpband: 7:53
Styrka: 6:53
Löpning: 2:26
Cykling: 1:12

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet