Dags att ta tag i löpträningen på allvar nu!

I går gjorde jag ett konditionstest hos Träningskonsulten på Billingehus i Skövde. När jag får det fullständiga resultatet i min hand så ska jag berätta lite om detta här i bloggen. Men i dag tänker jag berätta om när jag praktiserade löpträningen med en av pulsintervallerna jag fick med mig från gårdagens konditionstest.

Det blev ett långdistanslopp i dag (drygt 6 km), där pulsen fick bestämma farten genom att nå max 142 slag per minut. Innan jag startade själva mätningen för träningspassets 6 km, så värmde jag upp. Målet var att få kroppen att fatta att det inte är så farligt med löpning. Min puls har nämligen en tendens att rusa upp till 160/170 slag per minut så fort jag går från vila till att börja jogga lite lätt. Det tog mig 2.5 kilometer innan pulsen lugnade sig och hamnade på en någorlunda jämn nivå. Sen satte jag igång med träningspasset. Lugnt och fint fick det bli - annars skrek klockan för fullt... Gillade det lite grann. Jag blev aldrig riktigt trött, och det bästa var i uppförsbackarna - klockan skrek och jag blev tvungen att gå några steg för att få ner pulsen. Pulsträning är skönt och ett perfekt sätt att träna sin kondition. Med tiden bättrar jag på konditionen och kan springa snabbare med samma puls... Förhoppningsvis! Så nu blir det distanslöpning med låg puls tillsammans med intervall- och backträning som gäller mest framöver. Ska testa ett par snabbare distanser också, å så ett par riktigt långa distanspass innan det är dags att åka till Göteborg i maj. Styrka på gymmet icke att förglömma, men nu får jag nog nöja mig med ett par pass per vecka där och succesivt öka löpträningen till 2-3 pass varje vecka. Göteborgsvarvet - jag är på gång nu!!!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet