Lura hjärnan

Måndagens löprunda innehöll en del uppförs-lut. Att hålla blicken långt fram och se hela uppförsbacken gör det hela mycket jobbigare. Då det går uppför så sänker jag blicken och tittar i marken ett par meter framför mig. Och kan ni tänka - plötsligt känns det mycket lättare. Jo, jag vet att min hjärna är lättlurad för det mesta, men i det här fallet är det till stor nytta. Har dock inte funkat så bra i riktigt branta uppförsbackar. Där blir det jobbigt hur jag än gör. Tacksam för tips hur man mentalt klarar dom värsta backarna på bästa sätt. Drygt fem kilometers löpning blev det i alla fall, och farten jag höll var som vanligt (numera) i ett fem-minuters-tempo. Dagen bjöd på minus tre grader å strålande sol. Riktigt skönt alltså! Avrundade träningspasset med gym och simning.
/JM

Kommentarer

  1. De riktigt branta backarna tar du två gånger på vartannat pass, då går det så mycket lättare då du bara behöver ta dem en gång :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ju en idé som kan vara värd att testa. Hahaha, snacka om att "lura hjärnan" varannan OCH varje gång...
    /JM

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet