En bra start på nya året


Nu är tjugohundratolv här. Nä, några nyårslöften tänker jag inte ge den här gången heller. Har aldrig gjort det! I morse va jag så seg som man bara kan vara. Huvudet värkte, ryggen gjorde ont å magen va i olag. Mot rutan smattrade nån form av nederbörd å jag ville helst inte veta vad det var.

När jag så småningom masade mig ur sängen såg jag att moder natur hade fått nått tjockt, kladdigt vitt på sig. Va kunde det va? Så grönt å fint som det varit ett tag, med bara lite frost på sin höjd. Slask, snöblandat och underkylt regn va vad som väntade mig. Hade knappt ingen lust att springa men jag hade bestämt mig tidigare - så det va piska som gällde.

Började med att springa uppför berget. Långsamt tempo ganska länge va mitt mål. Inte bry sig om tiden alls. Va segt uppför. Sprang, gick, sprang å gick igen, omvartannat. Lyssnade till min kropp. Nådde Billingeleden och den lila milen (den är tung ska ni veta). Följde den drygt 2 km. I en av backarna fick jag nästan krypa. Superbrant och glashalt. Bergsklättring näst intill. Kom så ut på järnvägsbanken som går mellan Skövde och Varnhem. Slut på de branta stigningarna och utförslöpen. Nu va det ganska slätt. Malde på i ett lagom tempo i slasket och is-sörjan. Fötterna halkade undan emellanåt, men jag klarade av det utan att falla. Slasket och vätan gick igenom skor och strumpor - men vad gjorde det.
Nån kilometer efter Stenberget, i riktning mot Skara, sprang det ut en älg rakt framför mig. Hann inte få upp mobilkameran för att få nån bra bild tyvärr (bara rumpan syns - se den inringade delen på bilden längst ner i detta inlägg). Några hundra meter senare syntes ytterligare två älgar uppe på en höjd. Vilken häftig naturupplevelse!

Vände vid gränsen mot Skara (passade på att ta några bilder oxå - mer bråttom hade jag inte - hann tom twittra några gånger under löp-passet oxå) och följde järnvägsbanken in i Skövde och hem igen. Det blev en tur på 15,02 km och tiden blev exakt: 1.29.59. Va glad att jag använde piskan å såg till att jag kom ut. Det var riktigt skönt!!! :)

God fortsättning på det nya året!

/JM

Kommentarer

  1. Härligt att se Janus....ni kör hårt!
    Jag planerar en tur till gymet imorgon....slita lite m vikterna!
    /Bulan

    SvaraRadera
  2. Härlig start på nya året, en fin löptur du fick till. Det är kända vägar o stigar för mig, brukar köra på den sidan av bilingen upp o ner o upp o ner o......osv. Bra tid 15km på 1 1/2 tim är ju lysande.

    Ha det...Frykenmo

    SvaraRadera
  3. Jo, jag är nöjd - även om jag egentligen inte fokuserade på tiden. Ville testa å springa långt bara (fick ju gå en del i backarna). Hade ett uppehåll för fotografering inkluderat i tiden oxå. I backarna fick jag kämpa men för övrigt flöt det bara på. Med väldigt liten ansträngning. D va skönt! Men jag e inte van vid så lång löpning, och med en lätt känsla av smärta i höger knä, så måste jag nog va lite försiktig d närmaste dagarna.
    Har förstått att du gillar långlöpning, å att du springer mkt på berget. Imponeras av din kärlek till uppförsbackar. :) Jag gillar dom inte - men dom ska övervinnas!!!
    Må väl! /Jan

    SvaraRadera
  4. Uppförsbackar=kärlek

    SvaraRadera
  5. Dr Spurt!
    Vad roligt att du gillar uppförsbackar... Kör hårt!
    /JM

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet