Stora steg börjar med små steg

Börja dagen med en bra frukost. Kläm in ett mellanmål innan lunchen och sen ett innan middagen. Avsluta kanske dagen med nått lätt. Fördela måltiderna 30/30/40 (protein/fett/kolhydrater). Allt för att behålla ett optimalt blodsocker hela dagen.
Det var väl det ungefärliga budskapet som föreläsaren och skidåkaren Patrik Johansson gav denna kväll på Aspö i Skövde. Och att han själv, minsann, äter både godis och chips ibland.
Att äta nyttigt är ju inget nytt direkt, men jag kände att det nog inte skulle göra nån skada att få sätta mig ned att lyssna och inspireras lite. Sen vet jag ju att jag ändå inte kommer att leva så som jag lärt mig - och det är inte heller något mål - men jag tror nog att jag kommer att kunna göra några små förändringar till en början. Med små steg följer kanske de större stegen... Mot Ett Starkare 2014!

Vill du läsa mer - scrolla ned under bilden...


Lite mer om kvällen (lite av vad jag snappade upp):
Patrik berättade vidare, att för att kroppen ska fungera på bästa sätt så ska man se till att hålla sitt blodsocker jämt över hela dagen. Det gör man genom att välja "rätt mat", där frukosten utgör den viktigaste måltiden eftersom blodsockret är som lägst på morgonen. Ät bara bra råvaror - inget färdiglagat från Findus - och låt helst bli sådant med "lång hylltid" (konserver, flingor etc).
En bra stadig frukost kan vara havregrynsgröt med osötade hallon ovanpå och ett par ägg. Startar du dagen med sötsaker (godis, kakor etc) rusar blodsockret snabbt i topp men faller snabbt ner under din lägstanivå igen, vilket resulterar i att kroppen kommer att skicka "nödsignaler" till hjärnan och be om påfyllning av mer snabba kolhydrater. Dom här upp- och nedgångarna sätter hela kroppen i obalans och är svåra att häva. Kan hänga med i upp till 36 timmar... (Låter som en normal helg, va?) Målet är att få upp blodsockernivån en liten bit över ditt behov, behålla det på den nivån hela dagen och undvika de stora svängningarna. Du mår bättre, ditt sockerbegär minskar, ditt humör blir jämnare och din koncentration funkar förhoppningsvis riktigt bra.

Jahopp, vi kör vidare... Mellan frukost och lunch är det bra att ta ett mellanmål. En frukt är ett exempel. Eller som jag gör - blanda lite lättkvarg (naturell) med osötade hallon eller jordgubbar. Mums! Träningsdagar får du givetvis se till att kroppen får i sig lite mer. Äta före träning, under träning (vid långvarig) och direkt efter. Det är ju precis som med bilen - gasar du på och kör hårt förbrukas mer bränsle... Tar det slut börjar bilen (du) att hacka/prestera sämre.
Nått som många är kass på, är att få i sig vatten - jag inkluderad. Du får i dig en del vätska genom det du äter - men glöm inte att du behöver komplettera med att dricka också. En vattenflaska vid din närhet är en bra vana.
På eftermiddagen behöver du ytterligare ett litet mellanmål innan middagen. Allt för att behålla blodsockernivån och inte falla i fällan, där nivån går under gränsen och kroppens hormoner börjar ropa; "Jag dööör, stoppa i mig nått som får upp blodsockret SNABBT!!!". Prioritera långsamma kolhydrater - ta en morot t ex...

Spridningen av mat under dagen är alltså tre huvudmål - Frukost, Lunch och Middag. Däremellan två till tre mellanmål för att hålla ett stabilt blodsocker.
Prio: 1. Energi. 2. Sammansättning - vad har jag valt att äta. 3. Nyttigt (vitaminer - kroppen ska fungera optimalt, antioxidanter - fria radikaler, neutralisera vid träning). 4. Spridning - 3 huvudmål samt 2-3 mellanmål för ett stabilt blodsocker. Och här kommer det bästa: ETT JÄMT BLODSOCKER MED LÅNGSAMMA KOLHYDRATER BRÄNNER FETT!

Kolhydrater: Långsamma - rotfrukter, pasta, ris, potatis - ju längre koktid, dess bättre. Undvik de snabba, såsom socker och mjöl (en macka, grov eller vit bakad med mjöl, är nästan att jämställa med godis).

Proteiner - kroppens byggstenar: De hjälper till att bromsa kroppens blodsockersvängningar. Exempel på proteinrik mat är mjölk, kött, fisk, ägg, bönor och linser.

Fett: Bra fett är fett bra!!! Smör och Omega 3 (finns bl. a. i fet fisk). Fett gör dig inte fet (som många tror). I alla fall inte om du äter rätt sorts fett.

Vatten: Glöm för allt i världen inte att dricka vatten!

Till sist nämnde Patrik Johansson några "dolda matfällor"... Färdigmaten som innehåller mycket socker, lightprodukter, konserver och juice.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet