No Old Man Is Limited!

#MySub45Challange: Hej på er! I en serie inlägg framöver ska jag berätta om mina planer för att kunna springa milen snabbare än 45 minuter nån gång under 2020. Lite olyckligt att jag är förkyld just nu när jag vill komma igång, men men... Hur-som-helst - när framtida inlägg inleds med samma hashtag som inleder detta inlägg, då vet du att fokus ligger på "måluppfyllelse sub45". Har en del idéer på vad jag ska göra för att klara mitt mål, och om vad jag ska fokusera på för att nå framgång. Om dessa utmaningar ska jag berätta här i bloggen. Det kan handla om kost, vikt, träningsupplägg med mera. Så vill du följa mina tankar runt det här, så håll utkik efter just denna hashtag.




Ja, det är rätt många delar som ska klaffa om jag ska klara av att springa en mil snabbare än vad jag kan i dag. 4:30-tempo är i sig inget svårt att springa - det är just att kunna hålla ut i det tempot i mer än tre kilometer. Det är utmanande! Jag klarar inte det i dag, brukar flåsa rätt bra redan efter en kilometer i det tempot. Som jag ser det, är det inte bara att ge sig ut och springa och tro att resultaten kommer som ett brev på posten. Styrketräningen är nog den viktigaste kompletterande delen för att nå framgång. Med en stark bål och höft kan under ske...

Vad ska jag fokusera på för att lyckas då? Jo, sömn/välbefinnande, mental träning, konditionstest, löpanalys, gruppträning, kost och vikt, träningsupplägg samt styrketräning. Men givetvis handlar mycket om hur jag ska hålla mig skadefri. Det gäller att hitta ett naturligt och anpassat sätt i alla delar. Allt måste samverka med varann, men jag tror jag kan fixa det! Bara jag håller mig frisk och skadefri som sagt. En gammal gubbe (som jag) känner faktiskt inga begränsningar för att nå det här målet! Inte ens min träningslathet ska få mig ur spel. Kanske "latheten" blir ett vinnande koncept? Vi får se. #NoOldManIsLimited! ;)

Nästa inlägg som inleder med orden "#MySub45Challange" kommer handla om det "träningsupplägg" som kommer att gälla för mig framöver. Ett träningsupplägg som inte riktigt följer mallen av de träningsupplägg jag presenterat tidigare. Ett upplägg som du kanske inte förväntar dig från mig. Eller så gör du kanske det? Möjligt att det är lite typiskt för att vara jag. Som sagt - det är viktigt att hålla sig skadefri - det är grunden för upplägget jag ska berätta om. Kan säga så mycket att det kommer handla en hel del om "känslolöpning"...


Mer info: Hashtagen brukar också finnas som klickbar länk längst ner i inlägget eller kan sökas i sökfältet längst upp på sidan. Vilket sätt du än väljer kan du hitta samtliga inlägg som är kopplade till min utmaning (gäller ej på sidan "Fakta & fördjupningar").

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro

Ångestfyllda SLA-loppet