tisdag 9 oktober 2018

Maxintervaller i Trollhättan

Nu är jag hemma igen efter ett par trevliga dagar i Trollhättan. Hälsade på min dotter där och fick samtidigt ett välkommet miljöombyte. Gillade det, och det gjorde min hund Selma också tror jag. Hon fick massor av nya ställen att nosa på och en hel del outforskade platser att studera. Det var i alla fall många ställen som ådrog sig hennes intresse. Ja, mitt med för all del - fast just den där biten med nosande hoppade jag över den här gången.


Gråmulet och regnigt i måndags. Här en bild från Drottningtorget i centrala Trollhättan.


Vi fick ett par riktiga sköna långpromenader tillsammans runtom i stan. Bara vi två på måndagen och i dag även i sällskap av dottern. Båda gångerna gick vi mest i närheten av kanalen. Det finns hur många fina slingor som helst att utforska och vandra på där.


Trollhättans kyrka

Gång- och cykelbron nära Nohab-området öppnades för en ensamseglare... 


Nu var det inte så att jag nöjde mig med ett par dagar som bara innehöll promenader. Jag hade med mig ombyte för löpning också, och vid lunchtid i dag joggade jag ut en tur. Fick ihop en dryg mil där ett par kilometer av dessa var riktigt jobbiga - men det var meningen också. Körde åtta stycken intervaller som var 250 meter långa vardera. Tog i nära max, i alla fall nära mitt "beräknade max" för att orka med just det här upplägget. På den sista intervallens avslutande meter höll benen på att vika sig, så slut var jag.


Klaffbron

Trött gubbe efter intervallpasset


Efter en stunds andhämtning lyckades jag ta mig tillbaka till start genom att varva jogg med gång. Kroppen kändes bra och i kväll känns benen verkligen starka. De här intervallerna visste nog var de tog. Gillar såna pass - speciellt då de är klara.





FAKTA: Löpning (intervaller), totalt 10,6 km på 1.02:43. Uppvärmning 3 km på 15:45 (5:15-tempo). Åtta stycken intervaller á 250 meter i tempo mellan 3:49 - 3:27 (totalt 2 km). Öppen vila (promenad) på känsla efter varje intervall, där tiden för vila/återhämtning hamnade mellan 1:03 och 2:24 minuter. Distansen för vilan blev 1,3 kilometer (162,5 meter i snitt per vila). Anledningen till öppen vila är för egen måluppfyllelse av att hålla ungefär samma tempo i intervallerna. Nedvärmning 4,3 km som tog 27:17 minuter (6:20-tempo). Medelpuls för hela passet blev 141bpm (76 % av maxpuls). Snittpuls i intervallerna 146,75bpm (79 % av maxpuls). Högsta puls var 168bpm (91 % av maxpuls). Upplevd medelansträngning i intervallerna: "Mycket ansträngande", 18 i Borgskalan. Den mesta tröttheten satt i benen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar