Styrketräning på rutin förebygger ruin

Det är väl kanske synd att säga att man har fått in en rutin bara efter ett par tre gånger - men jag har i alla fall fått in en antydan av rutin vad gäller styrketräning och regelbundna besök på gymmet. Just nu går jag dit en gång varje vecka och det är en bra start. Vill öka på antalet gånger per vecka så småningom men tar det lite lugnt nu i början. Sommaren inleddes ju med absolut noll vistelser där - och det var lite synd att betala in en hög månadsavgift till Actic för ingenting, tyckte jag.

Jag har styrketränat ganska länge. Ett tag utan problem men sen har det blivit mer och mer tråkigt. Har inte kunnat motivera mig helt enkelt. Nu gör jag ett nytt försök och tänker att det är bättre att bygga en rutin, än att gå mot förfall och ruin.

Att jag kommit igång igen är tack vare min före detta arbetskamrat, tillika en flitig gymbesökare. Annas förslag om att vi skulle bestämma en tid för styrketräning tillsammans varje vecka gjorde nytta. Helt plötsligt var det som om man hade bokat in sig på en tid hos tandläkaren (ursäkta för en dålig jämförelse), vars tid man mer eller mindre var "tvungen" att hålla. Förutom trevligt sällskap får jag också tips och råd på hur jag ska lägga upp träningen. Känner verkligen att jag börjar komma igång igen och jag märker att kroppen behöver det. Bygga, bygga! Mest för att stärka upp kroppen och få ett bättre välmående...

Körde ett pass nu i onsdags och nästa vecka tror jag att det kan bli ett pass på måndag eller tisdag. Vi har inte bestämt något än men jag ser faktiskt fram emot det! Spännande att se vad hon har lagt till som extraträning den här gången. De senaste gångerna har det varit en variant av sittande hantel-curl för träning av biceps. Första gången fick jag träningsvärk men jä*lar vilka armar jag kommer få... (*skratt*)


Muskellös vill bli muskulös?



Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro