Katastrofal kondition

Hej!

Den här veckan har jag tänkt mig ett par pass där jag tar mig ur komfortzonen. Det första blev nu i kväll och det passet bestod av ett par kilometers uppvärmning följt av fem set innehållande 300 +200 meter tempolöpning (30 sekunders återhämtning mellan de två distanserna och fem minuters återhämtning mellan varje set). Det var fruktansvärt jobbigt att försöka springa snabbt i de där korta intervallerna - orken och uthålligheten är verkligen inte vad den har varit...


Film på intervallöpning



Löpsteget däremot kändes riktigt bra! Sprang avslappnat och hade bra tryck i stegen. De tre första seten gick uppför och de två sista nedför. Låg runt 4-tempo i intervallerna - men hade jag varit i förra höstens form hade jag nog kunnat ligga runt 3:45-3:30-tempo. Den korta vilan mellan varje intervall gav inte jättemycket återhämtning, fast jag fick ju tillfälle till bra återhämtning mellan varje set i alla fall. Då gick jag i två minuter, joggade i två och en halv minut och avslutade med 30 sekunders gång innan nästa set startade igen. I det sista setet, på de två sista intervallerna sprang jag i 3:22- och 3:16-tempo. Kändes himla gött att få avsluta intervallerna så snabbt (även om jag hade lätt utför).


Film på lätt jogg



Nedjoggen hem gick fint och totalt fick jag ihop en dryg mil på asfalt. Man känner sig rätt nöjd efteråt. Orken, uthålligheten och konditionen ska väl förhoppningsvis komma tillbaka så småningom - om något år eller två. Till helgen ska det visst bli ordentligt varmt igen, och då tänkte jag plåga mig med ytterligare nått tufft pass. Tror det blir någon form av tröskelträning då. Men innan det ska jag hinna med ett lågpulspass där pulsen ska hållas riktigt låg. Det ska också bli intressant att se om det tänkta sällskapet hänger med eller om denne möjligtvis väljer en "tupplur" istället. Man vet aldrig med de där "kidsen" som bara är 50 år...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på