Näthat

Varför är det så många hårda ord i våra sociala medier egentligen? Nä, jag har inte svaret men förundras över hur en del beter sig mot andra. I det här inlägget tänkte jag beröra detta ämne.

Men först ska jag konstatera att den här veckan inte blivit vad jag tänkte mig i träningsväg. Kände mig lite hängig redan i torsdags och när jag vaknade på fredagsmorgonen var halsen tjock och lätt irriterad. Det brände i näsa och ögon och jag torrhostade också. Kände mig inte direkt  sjuk, men bestämde mig för att inte riskera något, så jag stod över löpträningen. Ska nog avstå löpningen i början av nästa vecka också och istället försöka komma igång med den nödvändiga styrketräningen.

Och när vi ändå är inne på styrketräning så är det något åt det här hållet skulle jag vilja styrketräna på. Kolla in Vinterstudions inslag när Mathias Fredriksson tränar med Teodor Peterson på SvtPlay. Bål- och balansträning är ju alltid bra - sen vill jag ju personligen att det ska vara mer inriktat på löpstyrka också. Men jag är tyvärr alldeles för okunnig för att veta hur jag ska lägga upp det, så det blir väl det gamla vanliga på gymmet antar jag. Om jag inte ska anlita en personlig tränare då...

Men nu hoppar vi över till det där med hårda ord på nätet. För det är väl inte bara jag som har konstaterat att många vädrar sina åsikter där. Ibland i positiva och peppande ordalag men alltför många med nedsättande och negativa kommentarer. Ta det här med uttagningen av Anna Haag i damernas skidstafettlag i fredags. Oj, vilket liv det blev och hur många nedlåtande kommentarer som helst fanns att läsa. Åsikterna blev ju inte direkt färre eller trevligare när laget inte riktigt nådde fram till guldet i går. Tråkigt - speciellt då de faktiskt vann en silvermedalj.

Läste också om hur Fab Freddie (sidekick i Melodifestivalen) får ta emot en massa negativa kommentarer i olika sociala medier. Varför då? På grund av hans personlighet? Jag tror att det egentligen är vanliga hyggliga människor som förvandlas till ett "racka-ner-på-någon-monster" när de sitter där hemma i sin anonymitet vid surfplattan. Det är lätt där och då. Man slipper se personen man dissar i ögonen. Man ser inte om det sårar personen. Smidigt. Och fegt!

Även bland oss som tränar har jag sett liknande exempel. Duktiga motionärer blivit dissade öppet på nätet för deras fina resultat. Det har till och med varit elitlöpare som gett sig på "vanliga löpare". Så tråkigt och så onödigt! Det är inte bara andra du sänker med dina nedlåtande kommentarer - du sänker dig själv också. Fast du som läser detta är säkert inte sån!




Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro