Throwback Thursday: Återblick 2017

Har bara tagit det lugnt i dag. Kollat in damernas och herrarnas masstarter på 10 respektive 15 kilometer i Tour de Ski i tyska Oberstdorf. Det blev ett par händelserika tävlingar. Men det här inlägget ska inte bara handla om skidåkning. Det är ju torsdag också, så jag har tagit mig tid att blicka tillbaka på 2017. Välkomna till Throwback-Thursday-underhållningen för andra gången här på bloggen...

Tävlingsmässigt var väl inte dagens Tour de Ski så lyckat - men väldigt underhållande för de med min humor. Skidåkarna föll solo och i grupp, de bröt stavar och tappade skidor. Tv-bilderna visade en röra som saknar motstycke i de skidtävlingar som jag sett. Det såg ut som plockepinn emellanåt. Men som vanligt så var det norrmän (i både dam och herr) som tog sig igenom de här speciella loppen bäst och hamnade högst upp på pallen.


Grönt i går, vitt i dag

Selma på promenad

Anledningen till att jag tagit det så här lugnt i dag är att huvudet inte hänger med. Yrseln är kvar och den känns som minst när jag ligger horisontellt på höger sida. Så jag har legat så en del och slipper åtminstone illamåendet då. Jag vet inte - men här det kan vara stressrelaterat. Har haft mycket omkring mig. Kanske blev lite för mycket "milhets" i december också? Eller så kan det vara kristallsjukan. Nåja, har grejat och donat med att rensa bort julen här hemma. Å så har jag fått gå några korta promenader med Selma. Alltid något.


Aja, nu tar vi den där återblicken på 2017. 
Jag väljer att göra det med några gamla bilder och nya bildtexter 
(klicka på bildtexten om du vill läsa mer).
Efter bildsvepet finns lite träningsfakta från 2017 (2016).


Januaris höjdpunkt var den tidiga morgonlöpningen (Hallan-rundan) som mätte drygt tre mil. Ett av årets mål var att klara just tre mil på 2.45 eller snabbare. Den här dagens träning var inget försök att nå det målet - eftersom rundan bjuder på nästan 300 höjdmeter - men jag gjorde det: 2.43:59 (5:28-tempo). Löpning: 116,4 km (112,8).   


22,74 kilometer på tiden 1.59:00 blev facit på Wings for Life World Run i Kalmar i början av maj. Det var tredje gången jag var med i denna tävling men det blev inte mitt bästa resultat - inte heller det sämsta. Sammanfattar 2017 på nått vis, detta mellanmjölksår. Löpning: februari 54,6 km (55,5), mars 98,5 km (186,1), april 79,8 km (157,4), maj 101,2 km (146,4).


På självaste dagen för sommarsolståndet i juni blev jag 20.000 dagar gammal. Det är väl en tredjedel av livet enligt statistiken. Firade med tårta och samma dag var jag naturligtvis ute och sprang "Solståndslöpning". Löpning: 84,5 km (120,1).

Under vintern och våren hade jag stora problem med min träning. I juli skrev jag om att det började ordna upp sig och ingen blev väl gladare än jag när det blev en pallplats i Kvänums IF:s Midnattslopp (åldersklass M55). Min första pallplats någonsin. Jublande glad klev jag upp på pallen och tog emot pokalen. I fem minuter fick jag vara glad - sen ropar speakern ut att det blivit fel. Någon annan var tvåa, tvåan blev trea och jag hamnade utanför pallen... Löpning: 135,1 km (137,7). 


I augusti var det så dags för Midnattsloppet i Stockholm - en härlig tradition och detta var mitt sjätte i följd. Det här är ett upplevelselopp men jag vet inget annat "upplevelselopp" som jag är så taggad inför. Sen var ju det ju "mellanmjölksåret" 2017 - och det märktes på tiden. Precis mittemellan 45 och 50 minuter, 47:29. Inte så bra och inte så dåligt. Och som nybliven tävlande i M55 hamnade jag äntligen topp 100 i min åldersklass (av 935 män i samma åldersgrupp). Löpning: 119,8 km (126,2).



På bilden ser ni 'Bengts Vänner'. Laget som sprang Billingestafetten i början av september och som gjorde det med den äran. För mig var det första gången jag sprang stafett (förutom i skolan då) och det var en speciell upplevelse. Vi sprang tre kilometer var i skogen och placerade oss på plats 19 bland 83 tävlande lag. Det var över våra förväntningar! Löpning: 105,1 km (51,1). 


Så kom oktober och äntligen hamnade jag på pallen på riktigt! Är så stolt över min andraplats (M55) i Mössebergslunken, Falköping. En revansch från "Fadäsen i Kvänum". Det var första gången jag sprang detta skogslopp på Mösseberg och tiden på milen blev 47:20 (årsbästa). Detta trots att jag gick flera gånger. Löpning: 142,7 km (94,8). 


Novembermörkret hade nått Sverige och i det skulle jag springa halva Österlenmaran. Utrustad med pannlampa, blinkande reflexväst och gott humör sprang jag 22 kilometer i 5:21-tempo (22 sekunder långsammare än det som var mitt mål). Ett jättekul lopp med bra stämning utmed banan tack vare bra väder (uppehåll och svag vind). Ja, 2017 var inget riktigt bra år, inte heller mitt sämsta. Men tyvärr minns jag året mest som ett år med många motgångar. Men så kom december - årets absolut bästa månad - för då... Löpning: 126,7 km (86,4).


...föddes mitt första barnbarn - KIAN. En helt underbar kille som får allt annat att blekna. Vem bryr sig om träning och "mellanmjölk" när en sån här kille kommer till världen? Han är långtifrån "mellanmjölk"! Han är bäst!!! Utan att jämföra lyckan eller upplevelsen när ens egna barn föddes så är detta lika minst lika häftigt. Man känner direkt att man älskar den här lille krabaten. Han vägde 4.885 gram och var (minst) 55,5 centimeter lång. Sådan lycka och 2017 kunde inte sluta bättre! Löpning: 175,8 (65,5).


Några träningsfakta från 2017 (jämförelse med 2016)

Löpning
Distans: 1.340,32 km (1.339,96)
Medelfart: 10,2 km/h (9,8)
Medelpuls: 140 bpm (136)

Styrketräning
Antal: 58 gånger (40)
Tid: 36.11.37 (27.42:53)

Skidor (vanliga eller rullskidor)
Distans: 0 km (58.21)
Medelfart: - (8,8 km/h)
Medelpuls: - (128 bpm)

Total redovisad träningstid, tim.min:sek: 168.36:12/ska justeras (174.36:50) [2015: 270.55:00]

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro