Årets första löpning. ÄNTLIGEN!!!

Så blev den då äntligen av - årets första löpträning. De första stegen var lite trevande men snart rullade det på... 

Vintern har kommit till stan och snön lyste vit vart jag än såg. Helt underbart! Allt blir så mycket ljusare och ute i naturen är det riktigt fint nu. Som i en vintersaga.






Efter en lång promenad med Selma bytte jag om till kläder för löpning. Det kändes ovant, men bra. Och lite skrämmande! Hur skulle kroppen reagera? Skulle jag klara av ett löppass med min yrsel? Eller fanns risken att yrseln skulle bli värre?




Men svaret på den frågan kunde jag ju inte få utan att testa, så det var med en viss tveksamhet och försiktighet jag stapplade iväg på mina första löpsteg för året. Underlaget på vägarna och gångbanorna varierade mellan snö, is och saltslask. Och luften underbart kall och frisk.




Var snart inne i ett vad jag tyckte lagom tempo. Efter en och en halv kilometers uppvärmning startade jag den första av fyra intervaller som jag förprogrammerat i pulsklockan. En minuts tempoökning (ca 4:30-tempo) följt av 30 sekunders återhämtning i form av lätt jogg. Tog mig igenom intervallerna utan några större problem.

Nedvarvningen efteråt blev nog jobbigast. Uthålligheten har tagit stryk av uppehållet och måste jobbas upp igen, för det var ta mig tusan vad slitsamt det var.




Fem kilometer fick jag ihop och det tog mig 18 sekunder över 25 minuter. Det här passet får räcka för den här veckan. Ska försöka hålla två löppass per vecka framöver och sedan öka på till normalnivå om tre till fyra pass varje vecka. Än så länge har inget blivit värre med yrseln. Den håller sig på samma nivå som tidigare, så löpningen tycks inte ha förvärrat något. Men jag ligger än så länge lågt med en eventuell anmälan till Stockholm Marathon. Det känns som jag glidit bort en bit från en framtida anmälan dit...


Skruvade ihop det sista av tv-bänken i dag. Tycker det blev bra. Ett nytt soffbord, en ny teve och en hemmabioanläggning står på önskelistan... 




Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på