Förbereder mig för Österlenmaran

Nu är jag mitt uppe i förberedelserna inför Österlenmaran den 4 november. Ska bli himla kul att få springa ett långt lopp (ca 22 km), kanske i regn, blåst och mörker - och med pannlampan på skallen. Men hur förbereder man sig då?

Är väl lite av en "kontrollmänniska" och vill vara så förberedd jag bara kan. Tycker det är kul, även inför ett sånt här lopp - ett så kallat "fun run" - där det egentligen bara handlar om att genomföra loppet och ha trevligt, före att jaga några personbästa. Fokuserar just nu på följande:


  • Omständigheterna! Österlen är oerhört vackert. Speciellt på sommaren när solen skiner. Förutsättningarna kommer att vara lite annorlunda denna kväll i november. Starten går klockan 18:00 och då har solen hunnit en bra bit under horisonten - det är mörkt! Så mörkt blir det knappt där nån gång på dygnet under sommaren*. Vi springer nära havet och där brukar det ju vara, just det, b l å s i g t... Det är inte helt osannolikt att det regnar också. Men varken väder eller mörker skrämmer mig. Tvärtom! Gillar när det är lite "småjävligt", så just detta är inget jag behöver lägga någon extra träning på. Förutom det faktum att jag behöver ha pannlampan på huvudet. Så det har faktiskt blivit några träningspass med pannlampan, mest för att få lampan att sitta skönt men också för att vänja mig vid ljusbilden framför mig när jag springer.

  • Banan! Starten sker i centrala Simrishamn och sedan springer vi mestadels på cykelbanor utmed landsvägarna som leder oss genom byarna Brantevik och Skillinge till målet i Borrby. Även om det är under ljusfesten Österlen Lyser så har jag  genom att läsa andra bloggar förstått att uppmärkningen av banan kan vara svår att se på vissa delar, och då ökar ju risken för att springa fel i mörkret. Därför har jag studerat kartan extra noga. Blir man ensam av någon orsak, då är det bra att ha memorerat vart man ska ta vägen (även om det säkert kan uppstå problem ändå i mörkret). Jag har anmält mig till halvmaran men vad det verkar så är sträckan lite längre än så, kanske närmare 22 kilometer. Lika bra att vara mentalt förberedd på det också. Plus att det blir en del uppför (total höjdstigning; 50 meter). Skåne är inte helt platt, tro´t om du vill...

  • Tempot! Som jag skrev så är inte farten något som är viktigt för mig i det här loppet. Jagar inga personbästa men har ett måltempo. Tänker att 5:00-5:20 minuter per kilometer (om det inte blåser och regnar alltför mycket) är ett rimligt tempo om jag har en bra dag. Är banan 22 kilometer lång skulle det betyda att jag kommer i mål under två timmar, på 1.53-1.57 ungefär. Därför kommer jag köra ett långpass (ca 14k) lite senare i dag, där varannan kilometer har 5:00-tempo som mål och övriga lite lugnare, ca 6:00-7:00-tempo. Och till helgen blir det ett riktigt långsamt pass - i en lång backe nånstans. På måndag korta intervaller och sedan vila fram till lördagen då loppet är.


Små förberedelser alltså, men de gör att man kan känna sig mer bekväm innan och under själva loppet, tror jag. Känner mig laddad och ser fram emot det här. Andra året i rad som jag springer långt i Skåne under Allhelgonahelgen. Nu får man inte glömma att ladda pannlampan ordentligt. Ska försöka fixa med mig den där fina blinkande reflexvästen också. Den jag hade på Winterrun, ni vet.

* Den 21 maj - 22 juli når inte solen så lågt under horisonten som klockan 18:00 den 4 november.



Vad blir det för väder på Österlen nästa lördag, tro?

Kommentarer

Populära inlägg

Årets första löpträning

Tomtejoggen i Karlsborg

Tidig långlöpning