Löpning och Kent i Gävle

Efter cirka 80 mil vid ratten den här helgen så är jag åter i hemmets lugna vrå. Pustar ut efter en bra helg i Gävle, med Kents konsert i avskedsturnén som själva höjdpunkten. En helt fantastisk konsert - men inget avsked av Kent än för min del. Jag ska se en konsert till innan det blir dags att uppleva den allra sista Kent-spelningen på plats i Stockholm den 17 december.

Men eftersom det här först och främst är en blogg om träning så ska jag givetvis berätta lite om vad jag gjorde mer i Gävle. Hade packat med mig kläder och skor för löpning, bara för att vara förberedd om lusten för träning infann sig. Men först var det dags att checka in på hotellet, vila lite och sen ge sig ut å titta på stan. Jag har varit i Gävle ett par, tre gånger tidigare - men bara som hastigast. Nu fick jag chansen att se lite mer.

Konserten med Kent skulle vara i Gavlerinken arena, så efter "stadsvandringen" bytte jag om till löparkläder (vita kepsen bakåtvänd såklart) för att ge mig ut på en rekrunda. Att lära sig en ny stad genom löpning är perfekt och just den här sena eftermiddagen hade jag ett enda syfte; att hitta en bra gångväg från hotellet till arenan. Å få träna förstås... Hade kollat lite på kartan innan och vägen verkade inte vara så svårnavigerad. Det var den inte heller och efter knappt tre kilometers löpning var jag där. Tog i princip samma väg tillbaka, plus lite till, och fick ihop sju kilometer totalt. Löpningen kändes fint och jag snittade strax över 5-tempo. Känns bra att kunna springa snabbt utan någon större ansträngning. Tänkte mycket på kadensen, dvs steg per minut.

Resten av kvällen blev väldigt lyckad. Vi tog en rask promenad till Gavlerinken, där vi fick se en helt grym konsert med Kent och tog oss sen lika lätt tillbaka till hotellet. Vi slapp de långa bilköer som uppstod efter konserten. Ja, "Mannen i den vita kepsen" fick rätt många kilometer i benen under lördagen. Mycket fint, mycket fint - som en viss arbetskollega, tillika Kent-fantast, skulle ha sagt...

Här är jag redo för Kent

Kent Avskedsturnén i Gävle

Innan allting tar slut


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på