Heja alla er som springer Göteborgsvarvet i dag!

Heja, heja, heja! Nu är dagen här! Dagen som så många löpare har längtat efter eller våndats inför. Tre år i rad har jag själv sprungit Göteborgsvarvet - 2013, 2014 och 2015 - men i år står jag över. Inte på grund av nån skada eller så utan för att jag valde detta själv redan förra året. Så i år hejar jag vid sidan om, på alla er som springer, istället. 

För ni som ska springa detta lopp är verkligen jättehäftiga! Det är ett grymt lopp och publikstödet brukar vara otroligt starkt. Orsaken till mitt beslut att inte springa i år, trots att jag gillar loppet, är att jag siktade på att göra en bra tid i Göteborgsvarvet förra året, men av olika orsaker inte lyckades. Dels så hade jag nog inte återhämtat mig från mitt rekordlopp i Wings for Life World Run, Kalmar, dels var jag nog påverkad av allergin och dels var jag frustrerad över att det var så trångt att ta sig fram på Göteborgs gator. Upplevde att jag liksom "fastnade" i långsamma grupper hela tiden - och det var inget bra. Negativa tankar for genom mitt huvud minns jag, men trots allt var jag hyfsat nöjd efter målgången. Ansträngningen hade inte varit den högsta men det blev en "bästatid" för loppet ändå. Men lusten att ställa upp igen fanns inte...

Fast ni har förhoppningsvis ett roligt lopp framför er, för det är egentligen riktigt kul att vara med i Göteborgsvarvet, och jag har verkligen ingen anledning att klaga på min personliga utveckling på halvmaror.

Jag sticker in med en liten återblick på mina senaste halvmaralopp här:
2013 sprang jag Göteborgsvarvet på 2.25:08, året därpå blev tiden 1.59:07 och förra året 1.52:03. Trots en bra tid 2014 och 2015 så kände mig inte nöjd. Jo, 2014 var jag otroligt nöjd - men besvikelsen över förra årets lopp gick inte att ta miste på. Kände att jag hade mer att ge då - och fick min revansch i Läckövarvets godkända halvmara i Lidköping ett par månader senare. Tiden där blev 1.41:19 och är fortfarande mitt personliga rekord på halvmaran. Det var underbart och jag är väldigt stolt över det loppet.

2015 var helt klart mitt bästa år på alla löpdistanser och jag är verkligen tacksam för alla mina deltagande i Göteborgsvarvet. Sammantaget har jag haft supertrevligt och lärt mig massor i de loppen. Det blir förhoppningsvis fler deltagande i Varvet framöver - men då kanske med helt nya mål.

Men just nu vill jag kunna prestera bra i loppen jag springer. Men formen är inte i riktigt densamma som förra året. Det enda som skulle tala för en tid under 1.45 i årets upplaga av Göteborgsvarvet är att vädret verkar bli perfekt för löpning och att jag tack vare tiden i Läckövarvet skulle kvalat mig in i en bättre startgrupp. Sen skulle jag ju behöva vara anmäld också - fast som sagt jag är ju inte riktigt motiverad för det i år... Å tredje sidan så kan man ju se på ett lopp med andra ögon än de att man ska nå en viss tid eller så. Bara upplevelsen av att stå där på startlinjen tillsammans med tusentals andra löpare, att få vara en del av alla dem som deltar i världens största halvmaratonlopp, är ju en rätt häftig känsla det med. Eller hur?

Så ni som ska springa i dag kommer säkerligen få en jättefin löpupplevelse. Till alla er vill jag bara få framföra mina bästa lyckönskningar i loppet - oavsett vad ni har för mål. Heja, heja! Det är DIN dag i dag. Ha kul, spring och njut! Själv kommer jag vara bänkad framför teven här hemma och njuta av loppet därifrån. Förmodligen kommer jag vara lite avundsjuk på er...


Lite nöjd ändå efter förra årets Göteborgsvarvet.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet