Effektivt pass med bra träningsresultat

Dagar då man har ont om tid, men ändå vill få till en riktigt bra löpträning, då kan man med fördel ta till ett sånt intervallpass som jag gjorde i dag. Läs vidare så berättar jag mer.

Skövdeborna bjöds på ännu en vacker vinterdag där solens strålar gjorde vad de kunde men temperaturen höll sig envist kvar på låga 15-20 minusgrader på morgonen och fram mot lunch. Jag hade ett intervallpass på programmet och passande nog skulle det bli tre jättekorta intervaller i tre set. Innan löpningen var jag ute på en promenad med Selma och passade på att ta några bilder med mobilen.


Slalombacken såg inbjudande ut

Solens bleka vinterstrålar värmde lite

Lingonstigen, Billingen och Billingehus



De korta intervallerna som väntade kallas för 30/30-intervaller, ett pass där man ger allt man har i 30 sekunder (vVO2-maxfart) för att sedan vila lika kort tid direkt efter, därav namnet 30/30. Min vila bestod som vanligt av gång, men stillastående eller jogg funkar också. Man kan välja beroende på var man befinner sig konditionsmässigt rent allmänt eller för dagen. Det fina i dessa intervaller är att man bibehåller den höga pulsen även under vilan (se mina pulskurvor nedan), men då utan samma ansträngning som när man springer fort. Effekten blir i stort sett den samma som om du skulle springa med hög puls i tre minuter. Snacka om att snika till sig en bra träningseffekt på ett relativt enkelt sätt... Skoja - det ÄR ett jobbigt pass men det känns inte jobbigt så länge i och med vilan.


Man ser rätt tydligt när de tre seten med 30/30-intervallerna gjordes. Det är när de röda kurvorna når som högst. Som ni ser har perioden med 30/30 bildat tre små bergstoppar och pulsen har inte hunnit gå ner så mycket innan det är dags för nästa hårdkörning (och en ny bergstopp). Mellan seten går pulsen ner ordentligt och det var ganska skönt - för man blir ordentligt trött (som ni ser på nästa bild).



Det finns många sätt att genomföra dessa intervaller på, men mitt sätt i dag började med en uppvärmning bestående av lugn jogg. Har testat passet tidigare och även den gången hade jag lagt upp det i tre set, där varje set bestod av tre stycken 30/30-intervaller. Efter varje set la jag in fem minuter gå- och joggvila innan nästa set tog vid igen. Det blev alltså totalt nio minuter både då och i dag med en relativt hög puls. Det var jobbigast när järnvägsbanken gick uppför men sen vände jag, och nedför gick det sista setet både snabbare och var lättare. Passet var dessutom klart på blott 40 minuter - och ett sånt intervallpass ger väl ändå inga ursäkter för att hoppa över intervallträningen... Eller hur? :)

Till sist vill jag passa på att uppmana er att gå in och kolla ett antal nominerade skidinlägg på Lion Alpin. Inläggen kommer från olika skidbloggar och du ska givetvis gilla de inlägg du gillar, och dela de du vill dela - men jag vill pusha lite extra för Micke och Ingelas skidblogg och deras nominerade inlägg. Vet att dom skulle bli jätteglada om ni går in och gillar och/eller delar just deras inlägg.



Minst 21 timmars vila innan nästa hårda pass, sa pulsklockan. Passade den trötta gubben rätt bra.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet