En hälsoresa av vikt

Den 31 mars utmanade jag mig själv med att försöka gå ner tre kilo innan Göteborgsvarvet, fast jag justerade datumet till några dagar innan loppet - nämligen till den 12 maj (totalt 43 dagar). Efter 18 dagar hade jag gått ner 1,8 kilo. Men det är inte hela sanningen...

Att kunna vara lite lättare gör att belastningen på kroppen blir lite mindre vid löpning, och det betyder i sin tur mindre risk för skador. Så beslutet och utmaningen att bli lite lättare tog jag redan i mitten av januari i år. Men jag var inte beredd på att ge mig in i några avancerade dieter, utan jag ville kunna äta och dricka vad jag ville under min planerade viktnedgång innan Göteborgsvarvet. Så jag bestämde mig då för att äta lite mindre och lite nyttigare - helt enkelt ta kontroll på hur mycket jag stoppade i mig. Till min hjälp har jag använt en app - Lifesum - där jag registrerat allt jag stoppat i mig. Jag har sett till att ligga på ett litet kaloriunderskott (med min träning/vardagsmotion behöver jag ligga på ca 2 700 kcal - så just nu ligger jag på 2 200 kcal per dag) och det gjorde jag LÄTT genom att jag åt nyttigare och mindre sött (vitt socker). Det innebar främst lite mindre av godis, läsk och vitt bröd (och bröd överhuvudtaget). Upplägget kändes inte speciellt ansträngande och jag tillät mig att äta godis när jag var sugen samt att ha mina dagar då kalorierna fick fara iväg över 3 000 kcal också - fast det var inte så ofta. Några LCHF-, 5/2- eller pulverdieter ville jag inte ge mig på. De passade inte mig helt enkelt.

Men den stora förändringen skedde dock lite senare in på året då jag fick lite bättre koll på hur jag skulle äta rätt för att få ett jämt blodsocker och därmed minska på sötsuget. Det var efter en föreläsning med skidåkaren Patrik Johansson från Väring i Skövde. Direkt efter den gick jag in för att äta lite bättre, och jag fick då en helt annan kontroll över mitt sötsug. Nu ska ni inte tro att jag är helt perfekt i detta, jag äter allt en massa onyttigheter också - men jag har en helt annan koll och, som sagt, jag håller mig för det mesta med ett litet underskott av kalorier nästan varje dag. Och det viktigaste för att må bra: Drick mycket vatten!

Nu har det gått ca 100 dagar sen starten av denna "hälsoresa" och till min stora glädje kan jag konstatera att midjemåttet har minskat med 11 procent och att vikten har gått ner med 9 procent. Det har jag inte bara dom bättre matvanorna att tacka. Även min träning har blivit bättre än förut och konditionspassen (löpning, cykling och simning) samt styrketräningspassen gör säkert sitt till också. Det känns inte som någon stor uppoffring så jag tror att de nya vanorna kommer hänga med ett bra tag framöver. Det finns en hel del ohälsosamt fett kvar på kroppen som behöver försvinna. Men det får ta den tid det tar... ;)

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet