Skadefri!

Visst kan man ge järnet å köra en stenhård träning för att bättra på styrka, snabbhet och kondition. Men jag läser så många bloggar om hur folk skadat sig - och jag var ju själv ganska skadedrabbad förra året. Det vill jag helst inte uppleva igen.

Det är viktigt att lyssna på kroppen! För mig är det viktigt att variera träningen och känna efter hur kroppen mår, och vad den vill... Öka dosen successivt, köra hårt närman känner att det funkar. Ta det lite lugnare om man känner sig stel eller skadebenägen. Jag tror att det minskar risken för skador, samtidigt som variationen gör träningen roligare. Jag vet att det är lätt att drabbas av skador trots allt, men jag hoppas verkligen att jag slipper...

Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet. Om hur andra tränar. Själv plockar jag russinen ur kakan. Kör sånt som låter roligt och bra - och som verkar ge något!

Dagens pass på gymmet innebar en ökning av vikterna, till nivåer jag inte kört förut - med färre repetitioner men i tre set. Det kändes bra! Det mesta av träningsvärken efter lördagens långdistans försvann. Nästa gång sänker jag vikterna, kör fler repetitioner och fler set. Om jag känner att det känns bra då.

Gymmet är en del av min löpträning. Det jag gör där gör mig lite starkare och minskar förhoppningsvis risken för skador. Variation har blivit viktigt på gymmet också. Löp-passen varieras dom med - helt efter behag. Distans, intervall, backe, snabbt, långsamt, långt, kort. Allt efter egen känsla för dagen. Har tagit bort tanken om stenhårda veckoscheman. Träningen ska vara långsiktig. Den vill jag inte förstöra med att bränna mig själv med att bli övermodig.

ATT VARA SKADEFRI ÄR VIKTIGARE ÄN ALLT ANNAT I TRÄNINGEN!

Artikel om hur man undviker löparskador.


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet