Tankar om min framtida löpträning

 Dagens fundering: Hur ska man ta sig tillbaka till de sköna löppassen igen? Ett första steg var att ta sig till Träningskonsulten på Billingen i Skövde. Där kämpade jag en stund på löpbandet, alltmedan laktatprov togs med ett stick i fingret var fjärde minut. Så nu vet jag mina aktuella laktatnivåer och pulszoner. Och dessa är nu justerade i träningsklockan. 

Löpning med låg puls ska utgöra grunden i min träning - vilket till stor del kommer innebära raska promenader och väldigt lätt jogg. Snacka om omstart! Lär bli ännu svårare att få sällskap på träningspassen nu. 😅

Intervallpassen blir till en början en blandning av gång och jogg. Min andning är tung när jag tränar, det fick jag bekräftat i dag. Mjölksyra (laktat) bildas snabbt - men jag tål fortfarande höga nivåer ganska bra.

Aja, huvudsaken är nu att jag kommer igång med träningen på ett bra sätt. Den ska vara hållbar över tid. Med dessa kunskaper tar jag mig nu an nya utmaningar - med en förhoppning om skön löpning och lite lägre vikt i framtiden...





Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på