Styrketräning på känsla

 När jag sprang senast? Tror det var lördagen den 25 september. Har kanske skrivit om det redan. Först Proppen med Kian och sedan en kortare testrunda på egen hand. Det gjorde ont! Smärtan i högerbenet ger sig inte, och nu känns den till och med av efter korta promenader. Det är ett helsike!!!

Men jag har börjat med styrketräning på gymmet igen. Kör tre stycken grundövningar, alla tre med skivstång, och det känns än så länge bra. Jag säger "än så länge" för jag vågar inte hoppas för mycket. Nöjer mig med själva skivstången (20 kg) nu till en början. Testar att lägga på nån skiva ibland - men har bestämt mig för att inleda väldigt försiktigt. Senast körde jag 6 rep militärpress x4, 6 rep knäböj (30 kg) x4 och 6 rep skivstångsrodd x4. Allt som allt tog det 24 minuter (uppvärmning och nedvärmning ej medräknat).





Fördelen med att köra lätt är att risken för skador inte är så stor. Jag är inte direkt nån fena på teknik, så än viktigare då. Sen vill jag inte köra slut på mig till en början heller. Nu handlar det mest om att bli stark och känna att återhämtningen efter funkar. På mitt första pass blev det 10 rep x4 - och det var en alldeles för hård öppning. Det tog tid innan jag var i form efter det passet.

Det får bli på känsla det här, och jag hoppas snart kunna klämma in mer riktade övningar för just mitt högerben/knä. När bara det blir bra hoppas jag få komma ut och springa igen, för det är ju det jag egentligen vill ägna mig åt. 


FAKTA:

Militärpress med skivstång

Knäböj med skivstång

Skivstångsrodd

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro