Snart dags för mitt tionde Midnattslopp i Stockholm

 När jag vaknar brukar jag försiktigt känna efter hur kroppen mår. Ibland har jag ont i ryggen, ibland i huvudet. Men oftast är det höger lår och sidan av knät som smärtar mest. Tröttheten brukar vara påtaglig - fast det är inte lika illa som i höstas, så upp kommer jag. Väl uppe brukar jag känna av min yrsel (ett märkligt tryck i huvudet), och lite vingligt haltar jag ut i köket för att fixa till något att äta. Efter detta landar jag i soffan en stund för att hämta ytterligare kraft inför en promenad med hunden, eller något annat.

Träning är svårt nu! Går regelbundet till min sjukgymnast, där jag fått både behandling och övningar för att jobba upp styrka i nacke och axlar. Det är superenkla övningar, fast tyvärr har kroppen svarat negativt på dessa, liksom på den senaste behandlingen. Yrseln och huvudvärken förvärras med ökad trötthet som följd. Jag har verkligen svårt att förstå vad det här rör sig om, och är gruvligt trött på utebliven bättring.

I augusti är det dags för mitt tionde "Midnattsloppet Stockholm". Digitalt i år igen, det vill säga inget fysiskt lopp med 40 000 andra löpare som springer tillsammans på söder i huvudstaden. Mitt årsbästa på milen för 2021 är f.n. 1.08 - nästan 25 minuter sämre än mitt personbästa på distansen. Jag är ändå fast besluten om ett genomfört lopp. Just nu handlar det inte om snabbhet eller så, bara klara av distansen. Vet redan nu att det kommer bli en blandning av jogg och gång - och så får det bli...

Fick som utlovat ett gratis träningsprogram från Hässelbyloppet. På tio veckor ska jag träna mig till att springa milen under timman. I dag känner jag det som en oerhörd utmaning eftersom det är längesen jag sprang så långt. Har bestämt mig för att följa det här programmet och se vad det ger. Det är marathon.se som ligger bakom upplägget, och mitt mål är en rutin om löpträning tre gånger per vecka. I morgon kör jag första passet - snälla 2,4 km där jag kan blanda gång och jogg som jag vill, vilket följs upp med lika snälla 3,1 km på torsdag och 4,1 km på söndag. Tänkte att jag tittar in här och berättar hur det går. Kanske inte efter varje pass, men på några av dem (om jag nu klarar av att hänga i). Kul om du vill kika in och läsa samt kommentera. Jag behöver all pepp jag kan få... 😃


Håller skenet uppe och försöker åtminstone se liiite segerviss ut


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet