Glädjen över 5 km oavbruten löpning

 Ja, man får glädjas åt det lilla. I går kväll sprang jag till jobbet. Har inte mått så bra de senaste dagarna, så jag räknade med att få gå vissa bitar av den 4 km långa sträckan. Startade i god tid hemifrån för att ha utrymme för både långsam jogging och promenad. Det var fortfarande ganska ljust ute och inte speciellt kallt heller. Lite vårkänsla faktiskt... Vintern försvann visst på ett par dagar bara. 

Vägen till mitt jobb är snäll, det är mest lätt nedför eller flackt. Efter en stunds avslappnad löpning kände jag mig rätt okej i kroppen. Då tog jag beslutet att ta en liten omväg - och med den fick jag ihop ytterligare en kilometer. De sista två kilometerna fick jag kämpa en del. Orken tog slut och andhämtningen var hög. Men benen kändes fina, så jag fortsatte springa! Gick inte en enda meter på den här halvmilen, och det kändes riktigt, riktigt bra. Mitt gamla årsbästa på 5 km (28:43) byttes ut till det nya 27:24 (5:29-tempo). Struntar i tiden - men är väldigt glad att jag lyckades springa hela distansen i ett enda svep... Känns så bra att ha klarat det. ✌ Nästa vecka får det bli några lugna femhundringar igen. 😅




Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet