Fet-tisdagen eller fettis-dagen?

 Att det är viktigt att äta vet väl alla... Speciellt om man tränar hårt. Om man fortsätter att äta på samma sätt som när man tränar - vid t ex ett ofrivilligt träningsuppehåll - då händer en sak: Du går upp i vikt! Tro mig, jag vet. Genom att tagit mer kontroll på vad jag äter, har jag lyckats gå ner några kilo i vikt (3). Jag är inte extrem på något sätt - den här dagen blev det en sån här... 😋 

En kaffestund i ensamheten

Aja, den smakade riktigt bra! Det har blivit några av den här varan i år, och i dag fick det bli en till, fettisdagen till ära. Såg ett inslag på TV4 där en språkexpert skulle utreda om vilket som var rätt eller fel uttal på fettisdagen (fet-tisdag eller fettis-dag). Det tråkiga svaret är att båda alternativen ses som rätt, inget av dem är i alla fall fel. Men om man skulle vara riktigt petig så sitter "det mest riktiga ordet" först i ordboken - och då är det "fettis-dagen" som gäller. Å andra sidan handlade dagen från förr om att äta sig fet, så dagen hade inget med just fett att göra, så "fet-tisdag" äger det mer logiska uttalet kan tyckas. Men bråka inte om dessa två uttal nu - båda är rätt!!!

Hur säger du? Jag säger "fet-tisdagen". 😊 Och jag blev nog lite fetare i dag... 😌😂

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet