☀ Löpning på årets kortaste dag ☀

Vi skriver lördagen den 26 december i dag, och dagen har blivit drygt 2 minuter längre än i måndags (årets kortaste dag). Solen går dessutom ner ungefär 5 minuter senare än vad den gjorde förra lördagen, så visst kan man säga att det redan nu börjar märkas att vi går mot ljusare tider. Redan den 16 december "vände det" på eftermiddagen mot ljuset. Tidsangivelserna gäller för Skövde.

Varför tar jag upp detta nu igen då? Jo, för att jag i måndags lyckades ta mig ut på min nittonde solståndslöpning i obruten följd. Min vana trogen sedan vintersolståndet 2011, då allt började. Har alltid tyckt att det varit smått galet, men nu är det mer en kul grej. I år inföll vintersolståndet exakt klockan 11:02:16, och precis i det ögonblicket sprang jag på Blåbärsstigen i Skövde - samma sträcka som jag sprang då jag för första gången gav mig ut på en löprunda för ganska exakt tio år sedan...

Då, i december 2010, hade jag bestämt mig för att börja löpträna regelbundet. Första rundan blev en blygsam tur på ungefär en och en halv kilometer. Bestämde mig för att måndagens solståndsrunda skulle bli densamma, eftersom detta var min första löpning på en dryg månad. Min sjukdomsperiod har gjort att jag tappat så mycket, att det här blev precis på gränsen vad jag klarade av för dagen. Efter den korta löpturen rasade jag ihop i hallen hemma och blev liggande där i 20 minuter ungefär. Det var hemskt! På eftermiddagen mådde jag bra igen.


På julaftons morgon skulle jag ta ännu en kort runda. Hade tänkt korta intervaller med långa gångpartier mellan varje. När jag skulle kliva ur sängen på morgonen högg det ordentligt i ryggen vid vissa rörelser. Försökte "gå bort det" med några varv i lägenheten, men det var hopplöst. In med vetekudden i mikron och efter det nån timmes värmebehandling på stället där smärtan kom ifrån. Efter det lyckades jag jogga en lugn runda på 2,5 kilometer (inga intervaller). Det kändes gött - och i samband med det tänkte jag ut vad mitt framtida mål ska vara, och hur jag ska nå det. Mer om det ska jag berätta i nästa inlägg...

God fortsättning på julen. Ta hand om er, och var rädda om varandra!




  

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet