Fortsatt trögt...

Hur tungt får det vara egentligen? Kan inte det här släppa nån gång? Tankarna snurrar runt i huvudet just nu. Löpträningen är fortfarande riktigt motig! Det är sirap i benen och ett tungt ok på ryggen. Så jädrans kämpigt! Ibland kommer känslan som säger att det är på väg åt rätt håll, men så kommer bakslagen. Just nu orkar jag inte springa speciellt långt eller snabbt. Vid minsta ansträngning frustar jag som ett ånglok på hala räls i en uppförsbacke. Nej, inget är som det ska! :(

Styrketräningen funkar däremot bra - det är löpträningen som bråkar. Har funderat på vad det är. Visst, jag har gått upp i vikt en del, blivit äldre och jobbar natt - men jag väljer att skylla på "ett bristande träningsupplägg". Där är det enklaste att förändra för tillfället. En liten förändring är redan gjord; jag fokuserar på styrketräning ena veckan och på löpträning den andra. Styrka och löpning ingår i och för sig varje vecka, bara mer eller mindre, och detta gör att jag inte behöver springa med tunga ben efter ett hårt styrkepass.

Men framåt ska jag försöka förändra på det här också:

  • Lätt styrketräning under löpträningsveckan. Tung träning under styrkeveckan (med få repetitioner).
  • Allsidig löpträning för att få upp VO2-max. Mest väldigt lätt löpträning, speciellt under styrkeveckan. Tröskelpass på känsla efter dagsform. Tuffa intervallpass med korta intervaller (30-90 sekunder långa, 4-10 repetitioner), under löpveckan.

Förändringen är ett sätt att ta mig tillbaka till mina tidigare upplägg. För tillfället är jag inne en negativ "tröskelspiral", dvs jag springer nästan alltid med tröskelkänsla, just för att det känns bra och naturligt för stunden, men det märks att det bryter ner formen på sikt. Det blir för slitsamt. Efter att ha kollat igenom mina senaste träningspass, om vad som egentligen är min nuvarande tröskelnivå, har jag kommit fram till att den ligger runt 5:35-5:20 ungefär. Beror på dagsform. Utgår därifrån i min framtida tröskelträning och hoppas nå 4:45-tempo om något år ungefär. Det känns som den rätta vägen, där jag tar bort en del av den press som jag tidigare kunde känna inför ett tröskelpass (för då tänkte jag 4:50-5:00-tempo). Vore skönt att så småningom kunna springa någorlunda avslappnat i 4:45-tempo.

Intervallpassens korta, snabba delar ska gå betydligt fortare. Här gissar jag på allt mellan 4:45-tempo, ner till 3:30-tempo (beroende på längd, vägens lutning och dagsform). Ett delmål här är att kunna springa en kilometer under 4-tempo. 

Men som sagt, det ska bli allt fler riktigt lugna pass. Här är låg ansträngning och längre distanser centralt. Och slutmålet är att får upp VO2-max från dagens 50 till åtminstone framtidens 55, och sedan på längre sikt - milen på mindre är 45 minuter - eller, ja, börjar med under 50 minuter först... ;)

Häng med på resan - i motgång och medgång...




Vad händer framöver?

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet