Lopp efter lopp ställs in...

Om man har lopp som morot för sin träning har inte det här året varit till någon större inspiration. Lopp efter lopp har ställts in. En del har man kunnat genomföra virtuellt, dvs på "hemmaplan" via en app eller genom att skicka in sitt resultat via pulsklockan. Men det är ju inte riktigt samma sak som när man står där i starten tillsammans med en massa andra löpglada människor och väntar på att få komma iväg...

Inför det här året hade jag en tydlig satsning på att träna för att klara milen på mindre än 45 minuter. Jag anmälde mig tidigt till flera lopp där jag visste att jag sprungit bra förr, eller där jag såg en chans att springa bra. Men inte ett enda av dessa lopp blev av! Inte heller blev satsningen mot så snabba tider något att tala om. När alla "Corona-restriktioner" kom tappade jag sugen för löpträning mer och mer. 

Nu försöker jag sakta jobba mig uppåt igen. Det börjar att lossna och för några dagar sedan lyckades jag springa fem kilometer på 25 minuter. Långtifrån det tempo man måste hålla för att klara en mil under 45 minuter, men ändå.




Söder Runt som jag skulle ha sprungit den 6 juni i år flyttades och ställdes in. Det blev ett virtuellt lopp den 22 augusti här hemma i Skövde istället. Milen gick på 55:08 den dagen. Maxade inte men fick jobba på ganska hårt ändå. Hade gjort upp en bana som bland annat gick på Södermalm här i stan - just för att få lite "söderkänsla"... Men inte kan man jämföra Södermalm i Stockholm med dito i Skövde! Loppet klarade jag av och nu är jag stolt innehavare av både en medalj och en tisha. Med det hoppas jag att man snart kan börja springa riktiga lopp igen.


 


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet