Vasaloppet 2020 - nja, jag håller mig till löpning istället!

God förmiddag.

Ingen sovmorgon denna söndag trots en sen lördagskväll. Nä, jag ställde allt klockan och var uppe vid teven i god tid före starten i Vasaloppet. Det är imponerande att se alla duktiga skidåkare som tar sig an de nio milen från Berga by i Sälen till målet i Mora. När man ser deltagarna staka sig fram i spåren tänker jag på hur jobbigt det är när man står i stakmaskinen och pressar. Efter några minuter börjar det bli riktigt jobbigt, och efter tio minuter är jag helt slut - å då har jag bara hunnit ett par kilometer. Nja, jag har att jobba på om jag skulle vilja delta i Vasaloppet framöver.

Än så länge är det nog bättre att jag håller mig till löpningen. Så här långt i år har jag som längst sprungit en bit över milen (inte över 11 km). Inga längre sträckor alltså, och mängden har blivit blygsamma 20 mil i år. Däremot har jag fått ihop fler styrkepass det här året, jämfört med det förra. Hela 20 stycken och nästan 18 timmar sammanlagt. Förra året vid den här tiden hade jag bara fått ihop 5 pass och drygt 3 timmar.

Styrketräningen är helt suverän och min rygg mår bättre än på länge. Samtidigt behöver jag öka på mängden löpträning. Det betyder inte fler pass - bara lite längre än i dag. Hittills har jag blandat ganska jämt mellan tröskel, intervaller och lugna pass. Tänker att distansen kan ökas på tröskel- och de lugna passen, med fördel för de sistnämnda då...

Håller ju på att pröva mig fram för att ta fram mitt tröskeltempo. Det är en intressant resa - och när jag ligger på gränsen till att mjölksyra (laktat) ska bildas springer jag i 4:40-4:45-tempo. För tillfället orkar jag inte vara där speciellt länge. Kanske sammanhängande en kvart, tjugo minuter en bra dag. Tror att mitt tröskeltempo för lite längre träningsdistanser kan ligga runt fem minuter per kilometer istället. Kanske kan greja det tempot i 7-10 kilometer ungefär.

Tänkte öka den totala mängden löpning i mars med lite drygt 10 procent, till 12 totalt mil. Men då räknar jag med att mitt medeltempo från februari (5:24/km) minskar en del. Fram i sommar hoppas jag att ett normalpass ligger runt 11 kilometer...

Tack för nu - nu ska jag kolla in uppgörelserna i Vasaloppet!


Efter gårdagens "Skottdagslöpning" (2,92 km)


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet