Gluteus Medius mår bättre...

Nu har det gått några dagar sen loppet i lördags. Jag har haft känning i höften sedan dess - men inte mycket värre än vad det var innan. Det är inte kul att ha ont! Stack ut senare på dagen för att testa formen och smärtreaktionen.

Var förresten hos sjukgymnasten i går (på tal om höften). Berättade om smärtorna som är kvar, och att jag har svårt att hitta den exakta punkten varifrån smärtan kommer. Sjukgymnasten hade inga som helst problem med att hitta den punkten... Smärtan då han tryckte hårt "på rätt ställe" var intensiv - men det brukar samtidigt vara väldigt skönt när det gör ont av detta triggande. Han testade mig också för att kolla om min styrketräning hade gett resultat. Det hade den! När jag var där första gången var styrkan obefintlig i den muskel (Gluteus Medius) som jag nu tränat. Nu fanns det en del styrka där.

Det var trevligt att få ett kvittot på att träningen har fungerat. Smärtan i ländryggen är kvar, men det har blivit lite bättre i axelpartiet. Smärtan i höften kommer troligtvis från den tränade muskelns infästning, och beror säkerligen på att jag ökat belastningen där från noll och inget. Styrketräningen i kombination med löpning har kanske gett mig en så kallad "löparhöft" - men det är min egen teori. Man kan läsa mer om detta på en sida som tar upp problemen med både löparhöft och kronisk ländryggssmärta. Precis de problem jag känner av.


En liten del av Norra Bergvägens långa stigning


Men nu till denna gråmulna torsdag och testet av Gluteus Medius. Hur skulle den reagera på en kort löprunda? Sprang uppåt på Norra Bergvägen och fick upp pulsen rejält utan att springa alltför fort. Tre kilometer var nog, och det gick alldeles utmärkt. Inte särskilt ont under löpningen, inte heller efteråt. Jo, det går helt klart åt rätt håll! Bara ta det lite lugnt nu. En snabb dusch efter och sen direkt till Gilbert för klippning. Där satt jag och eftersvettades i frisörstolen. Fick tio minuters lugn och ro i bilen innan dottern kom från bussen. Vi stack till Tai-Pak och käkade kinamat tillsammans. Därefter till mor en sväng, och åter hemåt till Skövde för födelsedagskalas. Det är oftast fullspäckade dagar...


Nyklippt. Alltid lika skönt...

Dagens lunch


En bra dag på det stora hela. Samtidigt en av de tyngsta någonsin. Men det är en annan historia... :(

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet